Ferrari nebo Lamborghini?

Ferrari vs. Lamborghini. Odjakživa soutěží mezi sebou dvě italské automobilky. Jedna nese symbol koně stojícího na zadních, druhá má logo s rozzuřeným býkem. Jedna vychází ze zkušeností z Formule 1 a druhá se snaží vyrobit to nejšílenější, co se kdy pohybovalo po silnicích. Je to nelítostný souboj. Možná jen málokdo ví, jak to začalo. Nikdo ale netuší, jak to skončí.
Za všechno může Enzo Ferrari. Může jak za rudá auta, která nesou jeho jméno, tak podle syna Lamborghiniho i za zrození automobilů s býkem. Enzo Ferrari byl italský závodník, který závodil za tým Alfa Romeo. Poté, co se vypracoval na šéfa týmu Alfy, zakládá v roce 1929 stáj Ferrari, která má pomoci začínajícím závodníkům. To že bude Ferrari vyrábět vlastní auta, ho tehdy vůbec nenapadlo. Nebyl to účel. Nicméně po tom, kdy Alfu Romeo částečně převezme v roce 1940 italská vláda, Ferrari má utrum. Nemůže závodit 4 roky, pak přichází na řadu i jeho stáj Ferrari, která se mění díky válce na leteckou továrnu. Jenže by to nebyl Ferrari…pod zkratkou SEFAC (Scuderia Enzo Ferrari Auto Corse) se rodí první závodní vůz. Konkrétně Tipo 815, které se účastnilo legendárního závodu Mille Miglia. Nicméně i přes to, že do závodu byly nasazeny dva protypy, tak soutěž nedokončil ani jeden. V roce 1943 se Ferrari se svým cirkusem stěhuje do Maranella, kde se legendární auta s koněm vyrábějí doteď. Enzo nerad stavěl auta, ale musel, aby udržel tým Scuderia nad vodou. Enzova auta si rychle získají pověst výjimečných aut. Například jednou za 24 let se vyrobí automobil s označením GTO. Toto označení nesl model 250GTO, který je považován za jedno z nejlepších aut vůbec. Byl to opravdový závoďák, který vyhrával. Za 24 let po něm přišel model 288GTO, jenže ten se žádného závodu nezúčastnil, protože těsně po tom, co ho vyrobili, tak už pro něj závodní seriál neexistoval. Za dalších 24 let přišel model 599GTO, který kupodivu není příliš kvalitní. Nebyl stvořen pro závody, jen měl velký výkon, které šasi nezvládá, a tak má je jediný úkol…vymyslet, jak vás zabít. Enzo Ferrari se ovšem ke svým zákazníkům většinou choval hnusně. Myslel si, že jeho auta si kupují lidé jen kvůli prestiži a ne kvůli sportovním výkonům. S tím musíme souhlasit, když se podíváme na Justina Biebera ve Ferrari F430 Scuderia. Ale Ferrari jednou měl být ke svému zákazníkovi vstřícnější. Měl se chovat lépe a to hlavně, když ho navštívil Ferruccio Lamborghini.
Lamborghini, jako úspěšný výrobce traktorů a později i klimatizací, chtěl mít právě tu prestiž, kterou svému majiteli Ferrari dává. Rozhodl se koupit si Ferrari 250GT. Bohužel se mu u něj zničila spojka. Lamborghini šel za Enzem a řekl mu, co se stalo. Ferrari ho odbyl tím, že když vyrábí traktory, tak s ničím jiným asi ani jezdit neumí. Vyřval Ferruccia na dvě doby. Lamborghini šel domů a řekl si, že zkusí spojku opravit sám. Věděl, že víc už ztratit nemůže.
Ten den naopak získal. Po rozebrání auta zjistil, že jsou tam stejné díly, jako dává do traktorů. Proč vyrábět traktory, když můžete dělat sporťáky? Lamborghini nenechal nic náhodě a hned se do všeho pustil. Když si uvědomil, že jeho auta budou pohánět dvanáctiválce, oslovil konstruktéra Bizzariniho, aby tento motor pro něho stvořil. Již tenkrát měl tento motor 350 koní, což bylo dost. Upravená Bizzariniho verze dvanáctiválce se používá doteď a s každou novou verzí získává více a více koňských sil. Odhaduje se, že by ve finální fázi mohl motor sáhnout i k třem tisícům koní. To je jen o 500 koní méně, než má kompletné odblokovaný motor Bugatti Veyron. Ten má ovšem těch válců šestnáct. Prvním autem, které neslo jméno Lamborghini, byl model 350GT a logo býka bylo zvoleno kvůli znamení, ve kterém byl Ferruccio narozen. Největší úspěch a nakopnutí automobilky má na svědomí revoluční model Lamborghini Miura, který byl oficiálně prvním supersportem značky. Později všem vyrazil dech model Countach, který se svými nůžkově otevíranými dveřmi vzhůru stal stěžejním modelem. Dveře otevírané vzhůru se tak staly poznávacím znamením všech modelů Lamborghini.
Spousta lidí si myslí, že Lamborghini je značka konkurenta Ferrari. Něco málo na tom bude. Především v tom, že si někdy můžete všimnout toho, jak silná jsou jejich auta. Pomalinku se navzájem předhánějí. Frank Sinatra řekl: „Chcete být někdo ? Kupte si Ferrari. Jste někdo ? Kupte si Lamborghini.“ Ve skutečnosti je soudit nemůžete. Ferrari jsou auta, která vycházejí ze závodění, a to především z Formule 1. Vždy se snaží vyjmout to nejlepší z Formule 1, podrobit to homologaci a nacpat to do osobního auta. Před lety jste si mohli všimnout, že Ferrari jako první dává do osobních aut převodovku řízenou pádly. Dnes má tato pádla i Citroen. Má je i VW Golf a jiná auta. Ferrari je pohled do budoucnosti. Nebrání se ničemu novému. To naopak Lamborghini je auto, které brutálně vypadá a brutálně jezdí. Je dobré. Každé auto, které vyrobí, se většinou podrobí i úpravám. Třeba model Murciélago se vyrobil v úpravě SL -> SuperLeggera. Tato úprava znamená v překladu superlehké a auto je co nejvíce odlehčeno. Tohle Lambo jste si mohli koupit i v úpravě SV – > SuperVeloce, což znamená supervýkonné a to vám snad už vysvětlovat nemusím. Jednoduše Lamborghini má ve zvyku dělat různé verze svých automobilů. To Ferrari nedělá tak často. Ferrari se zaměří vždy na jeden model a ten je pro něj stěžejní. Poslední dobou to byl model 599GTB Fiorano, jehož první úprava byla HGTE, která měla zlepšit ovladatelnost podvozku ve vysokých rychlostech. Potom to byla třeba již výše zmíněná verze 599GTO nebo jedna z posledních verzí 599 SA Aperta. U modelu SA Aperta se jedná o vůz, který má dokonalý a nádherný zvuk a je stavěný pouze jako kabriolet. Má manuálně natahovací, provizorní střechu, ale jelikož je její přichycení tak zdlouhavé, vyplatí se s autem vyjet opravdu jen, když je hezky. Ferrari má mnoho legend. Jednou z nich je kromě modelů GTO také model Enzo. V Itálii se nebere jméno otce nadarmo, a tak to musel být majstrštyk. Enzo se po své výrobě ke konci 90. let stává nejrychlejším autem na světě. Přesáhne rychlost 350 km/h. Má vyjížděcí spoiler, jako například McLaren F 1, a podle Michaela Schumachera, který se značně podílel na jeho vývoji, to je jediné auto na světě, které se přiblížilo jízdním vlastnostem Formule 1. Bylo vyrobeno 499 kusů pro „normální“ občany. 500. kus dostal papež.
Dnes obě automobilky někomu patří. Lamborghini patří Audi a Ferrari zase Fiatu. Ale na tom nezáleží, protože vás obě auta vrhnou do jiného světa, než který si v Audi nebo Fiatu umíte představit. Když jedete v Lambu, tak zvyšujete pozornost okolí, řekl bych, že o něco víc, než když jedete ve Ferrari, protože design Lamborghini je něco tak šíleného, hranatého a přesného, že je div, jak to vše funguje a vypadá. Ferrari má zase svůj styl, v každém autě máte cedulku, na které vidíte, ve kterých letech byl tým Scuderia Ferrari mistry. Ferrari s sebou veze celou historii. Lamborghini si potrpí hlavně na pohony všech kol, ale najdete i zadokolky jako u Ferrari. Lamborghini také déle vyráběl auta, která měla klasické manuální řazení pákou.
Italský býk Lamborghini má teď svůj nový model. Jmenuje se Aventador a má 700 koní. Je velmi rychlý, velmi výkonný a nádherný. Je až neskutečné, že ve 300km/h tam ještě zařadíte sedmičku a táhnete to nad 350km/h. Je luxusní a já ho chci. Na druhé straně už si zase nejsem tak jistý, že ho chci, když se podívám k Ferrari na jejich nový model F12 Berlinetta, tak ho asi chci ještě víc. Berlinetta má nejsilnější motor, který kdy Ferrari vyrobilo. Předbíhá Aventador o 40 koní. Tady je krásně vidět kontrast mezi Ferrari a Lamborghini. Než by Ferrari dalo na svoje nové auto „vulgární“ křídlo, tak raději udělají milion výpočtů a vymyslí podvozek, kapotu a vůbec celé auto tak, aby to křídlo nebylo potřeba. Například žebrování na kapotě auta F12 je tak promyšlené, aby při rychlosti nad 200km/h působilo přítlakem přes 120kg. Pamatujete na výše zmíněné Ferrari Enzo ? Bude přetvořeno a znovu vyrobeno pod názvem F70. Bude použit stejný motor, jako má právě nový model F12. Ovšem tento motor bude neuvěřitelně výkonný a bez turbodmychadla jeho výkon přesáhne 1000 koní. A jeho váha ? Asi ne více jak 1500kg. Myslím, že se ve firmě Bugatti začínají bát. Nové Enzo rozhodně přesáhne 400 km/h.
Když si to tak vezmete kolem a kolem, tak opravdu Ferrari a Lamborghini nejsou nepřátelé. Jsou to jen dvě automobilky, které kvůli nepřátelství nechala jedna vzniknout tu druhou, ale to je vše. Lamborghini neleze Ferrari do Formule 1 a Ferrari zase nechává tu šílenost na silnicích a hranatý design spíše Lamborghini. Podobné jsou si výkony, ale rozhodně nejsou nepřáteli. Ferrari dělá něco jiného než Lamborghini. Lambo je pro potrhlé chlápky, pro frajery, a hlavně se líbí ženám. Ferrari zase má svoji důstojnost, závodní minulost a je ikonou automobilů. I když jsou jiná auta výkonnější, rychlejší a možná i hezčí, tak Ferrari je pomyslná meta dokonalosti. Nic výš už není. Je jen Ferrari, které sedí u kulatého stolu s Lamborghinim, Bugattim, bratry Maseratiovými… Tak je to jenom na vás, komu dáte přednost. Lambu? Ferrari? Já jsem pro koně, protože odjakživa jsem se s ním setkával a není nic lepšího než po ránu slyšet a vidět 288GTO, jak v plných otáčkách doslova plive oheň. Navíc se mi líbí jeho závodní minulost a zpracování jejich aut. A co zkrotíte vy? Koně nebo býka?
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček