Test Mitsubishi Pajero Expedition (2017): Ideální parťák pro dobrodruhy

Současné Mitsubishi Pajero bylo představeno v roce 2006. To je na první pohled již opravdu dlouhá doba v automobilovém světě. Jenže existují výjimky, kdy je dlouhý cyklus jednotlivých generací dobře. A troufneme si tvrdit, že právě Pajero do těchto výjimek patří. České zastoupení Mitsubishi se snaží model Pajero zatraktivnit a upozornit na něj. Ve spolupráci s několika partnery tak zastoupení automobilky postavilo expediční vůz. Stalo se tak v rámci oslavy 100letého výročí značky Mitsubishi. Expediční Pajero není pouze „koncept“ – zájemci si mohou nechat podobný speciál postavit.
V tomto testu se tedy kromě samotného auta budeme věnovat i expediční výbavě. Nejdříve si však představme Pajero LWB. O pohon tohoto off-roadu se stará 3,2litrový naftový čtyřválec, který nabízí 190 koní a 441 Nm. I bez expedičního vybavení trvá zrychlení z nuly na sto 12,7 vteřin a maximální rychlost je 180 km/hod. Pajero ale o rychlosti není, a tak tyto údaje nejsou v jeho případě příliš důležité. Brzdou provozu určitě ale nebudete. Naftový čtyřválec ze „staré školy“ není nejkultivovanější, ale k Pajeru se tak nějak hodí.
O přenos výkonu se stará pětistupňová automatická převodovka a pohon 4WD Super Select II, který má čtyři režimy. Volba režimu probíhá pomocí páky vedle voliče automatické převodovky. Na silnici je ideální hnát výkon na zadní kola. V případě horšího počasí nebo jízdy mimo vozovku je k dispozici stálý pohon všech kol. Pokud se dostanete ještě do drsnějších podmínek, tak máte k dispozici režimy 4HLc se zamknutým mezinápravovým diferenciálem a 4LLc se zamknutým mezinápravovým diferenciálem a redukcí.
Pajero je celkově do terénu dobře vybavené: světlá výška 210 mm, přední nájezdový úhel 34,5°, přejezdový úhel 24,5°, zadní nájezdový úhel 24,5° a brodivost 700 mm. Tyto hodnoty jasně ukazují, že Pajero toho v terénu zvládne opravdu hodně. Mitsubishi však dokázalo Pajero naladit poměrně slušně i na silniční přesuny do divočiny, takže ani několikasetkilometrové cesty po asfaltu se není třeba obávat. Pajero je samozřejmě těžkopádné a do zatáček je třeba najíždět pomaleji, ale není to žádná tragédie jako u některých jiných off-roadů. Počítejte, že s expedičním Pajerem budete po silnici jezdit za 11 až 13 litrů nafty. V terénu půjde spotřeba ještě samozřejmě nahoru.
Exteriér na první pohled prozrazuje stáří vozu. Jenže všechno funguje velmi spolehlivě a celé auto působí bytelně, takže to vlastně ani ničemu nevadí. Pokud něco potřebujete na expedici, tak je to právě léty prověřený stroj. Vnitřek vozu nelze vzhledově s dnešními vozy srovnávat, ale na druhou stranu je solidně postavený, vše je na správném místě a stěžovat si nelze ani na výbavu. Jasně, nečekejte moderní asistenty, ale k dispozici máte vše potřebné – tempomat, automatickou klimatizaci, xenonové světlomety, LED denní svícení, skvělé audio Rockford s 12 reproduktory o výkonu 860 W, parkovací kameru a navigační systém Pioneer, který sice nemá nejhezčí grafiku, ale jinak funguje celkem dobře. Všechny ovládací prvky jsou dostatečně velké a je třeba na jejich ovládání použít celkem sílu, což znamená, že lze vše (kromě dotykové obrazovky) ovládat i v rukavicích. Velmi pohodlná jsou přední sedadla, což jistě na expedici též oceníte. Výtku máme k volantu, který je možné nastavit pouze horizontálně.
Pajero můžete mít za přibližně 1,1 milionu korun. Pokud ale investujete zhruba 350 000 korun (cena bez montáže) navíc, tak dostanete již zmíněnou expediční výbavu. Ta zahrnuje plechové zakrytování podvozku, naviják (lze ho namontovat vpředu i vzadu), zvýšené sání a terénní pneumatiky Nokian Rockproof, které ovšem dělají na silnici poměrně velký hluk. Dostanete i střešní stan, který má dobrou matraci a LED osvětlení uvnitř. Dále také nezávislé topení, markýzu, stůl, dvě křesla a nebo 35litrovou lednici, která běží i po vypnutí motoru. Střešní stan postaví i jeden člověk za zhruba 2 minuty. Složení je pak otázkou 5 minut a lépe se to dělá ve dvou, což platí i o markýze, kterou postavíte/složíte do 10 minut. Rozložit nebo složit křesla a stůl zabere opravdu jen pár vteřin.
A pokud by vám to nestačilo, tak vám Mitsubishi umí přidat třeba i vařič, grill, zásobník na vodu nebo LED osvětlení. My bychom uvítali navíc menič napětí na 230V. Veškeré expediční vybavení je bytelné a dává vám neuvěřitelnou volnost, která je naprosto fantistická. Můžete jet kamkoliv, jelikož Pajero projede téměř cokoliv a přespat kdekoliv, protože si všechno vezete s sebou. Pajero Expedition je jedno z nejlepších aut, které jsme měli na test. Pokud patříte mezi dobrodruhy, kteří chtějí schopné expediční auto za rozumné peníze, tak Pajero opravdu doporučujeme.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 3 200 ccm |
Max. výkon | 140 kW |
Max. točivý moment | 441 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 10.5 – 10.7 |
Mimo město | 8.6 – 8.7 |
Kombinace | 9.3 – 9.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12.7 s |
Převodovka | |
pětistupňový automat | |
Rozměry a objemy (bez expediční výbavy) | |
Délka | 4 900 mm |
Šířka | 1 875 mm |
Výška | 1 890 mm |
Rozvor | 2 780 mm |
Objem nádrže | 88 l |
Pohotovostní hmotnost | 2 385 kg |