#GripTrip s Citroënem C5: Jak se letos jede do Chorvatska? A na kolik cesta příjde?
Asi už jste si všimli, že jsme vyrazili do Chorvatska, abychom zjistili, jak se letos jede do české nejoblíbenější letní destinace. Aktuální příspěvky z cesty jste mohli vidět na našem Facebooku a informace před cestou jsme zase shrnuli do článku, který naleznete zde. A jelikož už jsme v Chorvatsku, tak je čas si říct, jak se sem letos jede. Česká média ve velké míře informovala o tom, že na cestě je mnoho dopravních komplikací, takže byla to hororová cesta?
23:49 Praha
Je 1. července pozdě večer. Jelikož už se nám nechce spát, tak vyrážíme o 11 minut dříve – v plánu jsme měli vyrazit přesně v půlnoci. V Praze a okolí je běžný noční provoz a my v klidu najíždíme na příbramskou „dálnici“, na které po pár kilometrech narážíme na první úsek, kde se silnice opravuje, ale nijak nás to nezbržďuje.
2:00 Hraniční přechod Dolní Dvořiště
Cesta po českém uzemí neuvěřitelně utekla. Jsme na hranicích. Tady je už aut dost a rozhodně by člověk netipoval, že jsou dvě v noci. První Tank ONO je doslova naravané, ale my naštěstí víme, že o pár metrů dál je další, kde je to už trochu lepší. Tankujeme zhruba 1/4 nádrže, abychom z českého území vyráželi s plnou nádrží, tedy se 70 litry nafty. Znovu bychom již tankovat až do cíle neměli. Kupujeme také 10ti denní rakouskou dálniční známku, jelikož si nejsme jistí, že v Rakousku je v noci otevřená pumpa před dálnicí, která nově začíná pár kilometrů za českými hranicemi. Navíc oproti hraničnímu přechodu ve směru na Víděň zde pumpaři dálniční známku prodávají za relativně normální cenu (cca 270 Kč). Po 15ti minutové přestávce na pumpě vyrážíme dál. Pár následujících kilometrů jedeme po rakouských okreskách v koloně, ale za chvíli jsme na dálnici, kde se auta rozestupují. Mimochodem, žádnou otevřenou pumpu jsme v Rakousku před začátkem dálnice neviděli.
3:48 Platíme 5 Euro
I když máme koupenou rakouskou dálniční známku, tak některé úseky dálnic jsou v této zemi zpoplatněny extra poplatkem. A právě jsme dorazili k prvnímu takovému místu, kde platíme 5 Euro.
4:24 Platíme 8,5 Euro
A je to tu znovu. Jsme u další mýtné brány, kde tentokrát platíme ještě o trochu více – 8,5 Euro. Právě tyto extra poplatky jsou nevýhodou této trasy, kdybychom jeli na Vídeň, tak je neplatíme, ale zase bychom museli jet po příšerné české D1 a průjezd Vídní by mohl být problematický. Zde jsou rakouské dálnice téměř prázdné. Pokud by se vám snad nechtělo platit za tyto dva rakouské úseky, tak je lze samozřejmě objet, ale příjde nám zbytečné na 1 000kilometrové cestě šetřit pár euro.
5:09 Čerpací stanice Shell kousek za Grazem
Po třech hodinách jízdy od českých hranic si dváme pauzu. Zastavili jsme na čerpací stanici Shell kousek za rakouským městem Graz. Čeští řidiči s benzínovým autem znovu tankují a to ze dvou důvodu. Jednak už jim toho v nádrži moc nezbývá a navíc následuje Slovinsko, které má pohonné hmoty drahé. Jsme také nedaleko slovinských hranic, takže kupujeme další dálniční známku. Tentokrát nás známka stojí rovnou 30 Euro, jelikož Slovinci se na tom, že se přes jejich území jede do Chorvatska snaží vydělat co nejvíce, takže prodávají 7 denní známku za 15 Euro a měsíční za 30 Euro. Problém je, že 7 denní známka vám nestačí ani na týdenní dovolenou, takže musíte koupit rovnou měsíční. Slovinská dálnice má navíc jenom něco přes 50 kilometrů, další úsek bude otevřen až v roce 2018. Lze tedy tuto známku nekupovat a dálnici objet, ale my jsme se rozhodli známku koupit a neztrácet čas objížďkou.
5:41 Vjíždíme do Slovinska
Vjíždíme do dalšího státu, který musíme projet na cestě do Chorvatska. Tím je Slovinsko. Pokud už máte koupenou dálniční známku z čerpací stanice Shell, tak se držte vlevo. Pokud ne, tak musíte doprava a známku koupit. Na hraničním přechodu bývají fronty, doporučujeme známku koupit už na benzínce za Grazem. Na to, že byste jeli po slovinské dálnici bez známky ani nemyslete. Pokuta za to může být totiž až téměř 20 tisíc korun.
6:02 A je to tady. Stojíme
Až do teď to šlo nečekaně dobře. Nikde jsme nestáli ani minutu, ale po necelých 20ti minutách ve Slovinsku stojíme. Zácpa chvílemi ani nepopojíždí. Po hodině se dostáváme k zúžení, které celou kolonu způsobilo. Je třeba podotknout, že zdržení bylo ještě větší díky neschopnosti českých řidičů praktikovat „zip“. Zejména řidič Škody Octavia II s registrační značkou 4E1 2946 se vyznamenal a provoz na dálnici zastavil na dalších několik minut. Pokud tohoto řidiče znáte, vyřiďte mu prosím, že u nás má kondiční jízdy v autoškole. Následuje cesta po úzké okresce, kde je rychlost omezena na 50 km/hod. Je až neuvěřitelné, že všichni se do Chorvatska dostanou po této silnici.
7:20 Jsme v Chorvatsku
Konečně jsme v cílové zemi. Čeká nás sice ještě více než 400 kilometrů, ale máme radost, že jsme se dostali přes Slovinsko. Slovinsko-chorvatské hranice oba státy kontrolují, takže se připravte na kratší zdržení a mějte přichystané doklady. V Chorvatsku se dálnice platí pomocí mýtných bran, které jsou rozmístěny tak nějak divně, takže po pár kilometrech již platíme 48 Kun.
7:45 Snídaně na chorvatské benzínce
Zastavujeme na snídani na pumpě. Na parkovišti je to samá česká registrační značka. Připadáme si jako v Česku. Po 20ti minutách opět vyrážíme dál.
9:10 Zastavujeme ve městě Karlovac
Jsme u města Karlovac. Sjíždíme z dálnice. Platíme 19 Kun. Předchozích zhruba 30 kilometrů od Záhřebu jsme jeli chvíli krokem a chvíli stovkou. Bylo to docela vyčerpávající, ale důvod, proč sjíždíme z dálnice je jiný. Chceme si koupit chorvatskou SIM s mobilním internetem. Platit českým operátorům nesmyslně vysoké datové balíčky totiž odmítáme. Již předem víme, že jdeme do Hrvatski Telekom, kde za 85 Kun (11 Euro) dostaneme SIM s neomezeným internetem na 7 dní. Pokud by vás tato nabídka zajímala, tak zde je odkaz na stránky operátora. Naleznete tam i místa, kde lze SIM koupit a pokrytí operátora. Ihned po koupi SIM pouštíme přes internet české rádio, jelikož stažené písničky už jsme všechny slyšeli. Rádio skrze mobilní internet jde dobře a až do cíle vypadne jen jednou. Pokrytí má operátor velmi dobré, akorát uvnitř budov to není příliš slavné.
12:30 Sjíždíme z dálnice. Jsme téměř v cíli
Na zbytku chorvatské dálnice byl hustý provoz, nedalo se jet na tempomat, ale jelo to, takže si není příliš na co stěžovat. Ve 12:30 sjíždíme z dálnice. Jako cílovou destinaci jsme si v Chorvatsku vybrali Trogir. Platíme 143 Kun za dálnici a nyní nás čeká sjezd k moři po poměrně úzké silnici.
13:12 Jsme tu. Na kolik nás to vyšlo?
Ujeli jsme přesně 1 003 kilometrů a jsme v cíli. Posledních pár metrů jsme využili možnost zvýšit světlou výšku vozu díky hydropneumatickému odpružení, které zaručuje také dokonalý komfort. Průměrná spotřeba se zastavila na 5.7 litrech na 100 kilometrů. Kdybychom nestáli ve Slovinsku, tak jsme měli tak 5.4 litru. Nafta nás tedy vyšla na 1 515 Kč. K tomu je třeba přičíst rakouskou dálniční známku za 8,8 Eur (238 Kč), 13,5 Eur (365 Kč) za další dálniční poplatky v Rakousku, 30 Eur (812 Kč) za slovinskou známku a celkem 210 Kun (756 Kč) za chorvatskou dálnici. Celkem nás tedy jedna cesta z Prahy do Trogiru vyšla na 3 161 Kč. V této ceně samozřejmě nepočítáme opotřebení pneumatik a podobné výdaje. Ceny za dálniční známky jsme vydělili dvěmi. Cesta nám trvala lehce přes 13 hodin (navigace na začátku ukazovala něco málo přes 10 hodin), což považujeme za dobrý čas a pokud vás tedy čeká cesta do Chorvatska, tak se není třeba ničeho bát. I letos sem lze v klidu dojet. Česká média jen potřebují šokovat, aby měla čtenost. A jestliže vás zajímá více informací o C5, tak se nebojte, ještě si popíšeme cestu zpět, při které se budeme více věnovat autu.
Odpružení Hydractive 3+ má 4 režimy. Druhý snímek zleva zachycuje normální nastavení.
Mapa naší trasy
C5 i po tolika letech vypadá dobře
I v Praze to C5 sluší
Technické údaje |
|
Motor | |
Zdvihový objem | 1 997 ccm |
Max. výkon | 133 kW |
Max. točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.2 |
Mimo město | 3.8 |
Kombinace | 4.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 222 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.7 s |
Převodovka | |
šestistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 779 mm |
Šířka | 1 860 mm |
Výška | 1 451 mm |
Rozvor | 2 815 mm |
Objem zavazadelníku | 439 l |
Provozní hmotnost | 1 695 kg |