Test Škoda Rapid Spaceback Monte Carlo 1.4 TDI (2017): Stylový šetřílek, kterého si u nás nekoupíte

Škoda Rapid byla představena v září 2012 na pařížském autosalonu. O rok později dorazila stylovější verze Spaceback. První vyrobené Rapidy měly dětské nemoci, které ovšem škodovka zvládla postupně vyřešit. Během výroby se podle nás trochu změnila identita Rapidu. Z původně levného modelu se stalo celkem vymazlené auto, které můžete mít v několika hezkých verzích. Tento zlom byl patrný nejvíce v roce 2015, kdy Škoda představila verze Scoutline a Monte Carlo. A právě druhý jmenovaný model jsme vyzkoušeli v modernizovaném provedení. Verzi Monte Carlo poznáte podle černého předního grilu, kol, zrcátek, zadního spoileru a difuzoru. A uvnitř pak podle sportovních sedadel v černo-červené kombinaci.
Na rozdíl od větší Octavie byl ovšem facelift Rapidu velmi decentní. Nyní už rozhodně nebudete mít problém poznat, zda proti vám jede Octavia či Rapid. Modernizované provedení Rapidu totiž nedostalo čtyřokou příď, ale pouze nové LED denní svícení, které je integrované do hlavních světlometů. Technologií LED se nově mohou pochlubit i zadní světla, což ale platí jen o modelu liftback. Spaceback zůstal u klasických žárovek, což je trochu podivný krok. Kromě nových světel nalezneme na voze pár dalších nových detailů – například pozměněný přední nárazník.
Větší změny se odehrály pod kapotou – 1,2litrový benzínový čtyřválec byl nahrazen litrovým tříválcem. My jsme ovšem na test dostali naftový tříválec 1.4 TDI, který už jste si mohli koupit i před modernizací. Zajímavostí ale je, že u nás se námi testovaná konfigurace neprodává. Verze 1.4 TDI sice u nás v nabídce je, ale nikoliv pro model Monte Carlo. Například ve vedlejším Německu si takovou konfiguraci koupit můžete. U nás si pod kapotu Rapidu Monte Carlo můžete dát pouze silnější 1.6 TDI.
Motor 1.4 TDI má v Rapidu 66 kW a 230 Nm. Tento výkon stačí na zrychlení z nuly na sto za 11,6 vteřin a maximální rychlost 183 km/hod. Tříválec na běžné ježdění výkonově zcela dostačuje. Soužití s naftovým tříválcem je příjemnější než se může po přečtení technické specifikace zdát. Problém ale může nastat v momentě, kdy budete chtít například předjíždět na okresce. Zvyknout si je třeba i na dunění, které se projevuje zejména při rozjezdech do kopce a ve vyšších otáčkách. Odměnou za dunění v některých situacích je velmi příznivá spotřeba. S vozem jsme najeli přes 800 kilometrů a na konci testování jsme měli průměrnou spotřebu 4,6 litru na 100 kilometrů. Po okresce či prázdném městě umí Rapid s tímto motorem jezdit i za 3,5 litru na 100 kilometrů, což je opravdu skvělá spotřeba.
Dieselový motor byl v našem případě spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, která má přesné dráhy a hladký chod. Na dálnici bychom ocenili šestý rychlostní stupeň. A řadicí páka by mohla být o kousek výše. Alternativou k manuálu je sedmistupňové DSG, které Škoda pro 1.4 TDI nabízí. Stěžovat si nelze ani na naladění podvozku, který je stabilní a na limitu se nechová záludně. Slušný je i komfort.
Pár změn nalezneme i uvnitř vozu – přepracované jsou například výdechy klimatizace a modernizovaný je i multimediální systém, který je skvělý. Jak už je u škodovky zvykem, tak celý interiér je ergonomicky vydařený a výtky nelze mít ani k použitým materiálům. Jen se nemůžeme zbavit dojmu, že na Rapidu už je vidět staří a původně především levný model. Nelíbí se nám také nízké a hodně naklopené čelní sklo. Nadšencům moderních vychytávek budou chybět asistenční systémy. Můžete mít třeba bi-xenonové světlomety (které sice nejsou plnohodnotné, ale svítí celkem dobře), automatickou klimatizaci, navigaci, parkovací kameru a bezklíčkové odemykání/zamykání a startování (které ale občas nechce fungovat, což může být problém pouze testovaného auta), ale vychytávky jako adaptivní tempomat nebo hlídání mrtvého úhlu chybí. Na nic jiného si ale uvnitř nelze stěžovat. Rapid Spaceback je překvapivě prostorný, má pohodlné sedačky a zavazadlový prostor o objemu 415 litrů je dobře dostupný.
Škoda Rapid Spaceback je i po letech příjemné auto. Modernizace nepřinesla nic zásadního, ale pár nových drobností znamená, že Rapid je zase o kousek lepší auto. Verze Monte Carlo vypadá fakt hezky. Interiér by si zasloužil modernější vzhled a výbava zase jizdní asistenty. Pokud vám ale tyto nedostatky nevadí, tak pak budete s Rapidem spokojeni. Jinak totiž funguje opravdu dobře. Nezapomeňte ale, že Rapid Spaceback ve výbavě Monte Carlo je minimálně za 389 900 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 422 ccm |
Max. výkon | 66 kW |
Max. točivý moment | 230 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 4.4 |
Mimo město | 3.7 |
Kombinace | 4.0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 183 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11,6 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 304 mm |
Šířka | 1 706 mm |
Výška | 1 459 mm |
Rozvor | 2 590 mm |
Objem nádrže | 41 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 239 kg |