Peugeot Traveller 2.0 BlueHDi 4×4 Dangel: Skvělé auto s vysokou cenovkou

Je pro vás MPV malé a potřebujete navíc pohon 4×4? Řešením pro vás může být loňská novinka z Francie. Peugeot Traveller, který stojí na stejném základu jako Citroën Spacetourer a Toyota Proace Verso, dostal totiž pohon všech kol od společnosti Dangel. Takto upravený Traveller se objevil letos v novinářské flotile, takže jsme neváhali a konkurenta pro Volkswagen Multivan 4Motion vyzkoušeli.
Traveller s pohonem všech kol můžete mít ve všech třech nabízených délkách – tedy námi zkoušený Compact (4 606 mm), Standard (4 956 mm) a Long (5 308 mm). S výberem motorizace a převodovky to budete mít mnohem jednodušší. Pokud chcete totiž pohon všech kol, tak si pod kapotu musíte zvolit naftový čtyřválec 2.0 BlueHDi o výkonu 110 kW a točivém momentu 370 Nm, který navíc musí spolupracovat jedině s šestistupňovým manuálem. Naftový dvoulitr je ovšem skvělá volba – motor má příjemný chod, dostatek výkonu a řekne si jen o 7 až 8 l na 100 km.
Špatná není ani manuální převodovka, i když by její dráhy mohly být o něco přesnější. Především se nám ale k takovémuto vozu manuál nehodí a mnohem raději bychom v něm viděli automat. Podvozek je správně francouzsky pohodlný s příjemným překvapením v podobě dobré stability v zatáčkách. Trochu zvyku vyžadují brzdy, které jsou hodně ostré.
Tím nejzajímavějším je na tomto voze zcela jistě pohon všech kol. Ten do Travelleru nemontuje přímo Peugeot, ale francouzská společnost Dangel, která má s pohony 4×4 bohaté zkušenosti, takže se není čeho obávat. Problém ovšem je v tom, že fakt, že pohon 4×4 nedělá samotná automobilka prodlužuje výrobu a zvyšuje dramaticky cenovku. Abyste mohli mít tento Peugeot s pohonem všech kol, tak musíte zaplatit 29 040 Kč za přípravu pro 4×4, 247 929 Kč za samotný pohon 4×4, 26 499 Kč za uzávěrku zadního diferenciálu a 5 324 Kč za ochranný kryt podvozku.
Na obranu poměrně vysoké ceny je třeba říct, že pohon všech kol funguje parádně. Pomocí otočného voliče si můžete vybrat jeden ze tří režimů. Prvním je ECO řežim, který znamená, že se z auta stane klasická předokolka. V druhém režimu AUTO 4WD vozidlo připojuje samo zadní nápravu v případě potřeby. A třetí nastavení R-LOCK uzamkne uzávěrku zadního diferenciálu.
Vnitřek vozu je bytelně postavený, pohledný a všechny ovládací prvky jsou na správném místě. Překousnout je třeba některé nehezky vypadající plasty, méně prostoru pro řidičovu pravou nohu a v noci pak někoho může otravovat hodně svítící kontrolka zvoleného režimu pohonu na otočném ovladači vlevo od volantu. Pochválit naopak musíme pohodlné přední sedačky, dostatek odkládacích prostor, prosklenou střechu či opravdu bohatou výbavu.
Námi testovaný Traveller je například vybaven navigací, head-up displejem, elektricky ovládanými bočnimi dveřmi či adaptivním tempomatem, který má ovšem jeden háček. Pokud dojedete auto, tak umí tento tempomat regulovat rychlost pouze tím, že ubere plyn. Na brzdy už tento adaptivní tempomat šáhnout neumí. V mnoha situacích, kdy ostatní adaptivní tempomaty zvládnou jet sami, musíte tak v Travelleru zasahovat vy, což snižuje komfort jízdy.
Pokud si zvolíte nejkratší provedení a zároveň si připlatíte za třetí řadu sedadel (kterou bychom nenazvali plnohodnou, ale zcela v pohodě použitelnou), tak je třeba počítat s opravdu malým zavazadlovým prostorem (224 l), který vám ještě zmenšuje rezerva. Ta totiž nemůže být z důvodu pohonu všech kol pod autem, ale musíte jí vozit v kufru. Dveře od zavazadlového prostoru nejsou na rozdíl od bočních dveří na elektrický pohon, což je celkem nepříjemné, protože jsou dost těžké.
Peugeot Traveller je vážně skvělé auto. Jeho naftový motor je živý a žere málo, podvozek je komfortní, interiér prostorný a bez větších přešlapů. Vejdete se s ním do většiny podzemních garáží a má nejpovedenější vzhled z francouzsko-japonského tria. I ten pohon 4×4 je sakra dobrý, ale stojí pořádný balík peněz. Konkurenční Volkswagen umí pohon všech kol za méně než polovinu. Pokud ho tedy opravdu nepotřebujete, tak je lepší se mu vyhnout a ušetřit spoustu peněz.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 997 ccm |
Max. výkon | 110 kW |
Max. točivý moment | 370 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.9 |
Mimo město | 5.3 |
Kombinace | 5.5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 170 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.8 s |
Převodovka | |
šestistupňový manuál | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 606 mm |
Šířka | 1 920 mm |
Výška | 1 905 mm |
Rozvor | 2 925 mm |
Objem nádrže | 69 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 672 kg |