Test Renault Koleos Energy dCi 175 4×4 X-Tronic: Povedené SUV

Pod jménem Renault Koleos máme zažité podivně vypadající SUV s asijským designem. Přesně tak totiž vypadala první generace Koleosu, která se prodávala od roku 2007 do roku 2015. Renault se ovšem chytil za nos a druhou generaci, která vychází z Nissanu X-Trail, udělal mnohem hezčí. Design se tentokrát opravdu povedl! Koleos vypadá mohutně, reprezentativně a moderně. Náš dobrý pocit z auta ještě umocňuje to, že se nám do rukou dostala nejvyšší výbava Initiale Paris, která design několika povedenými detaily ještě vylepšuje. Koleos také dostává svého názvu, jelikož je to opravdu kolos. Na délku má 4 673 mm, na šířku 1 843 mm a na výšku 1 667 mm.
Nabídka motorů a převodovek je v současné době velmi jednoduchá. Podle aktuálního ceníku je totiž Koleos k mání s jediným motorem – naftovým dvoulitrem o výkonu 175 koní a točivém momentu 380 Nm. Ten je spojen vždy s bezestupňovým automatem a na výběr je pouze mezi pohonem předních kol a pohonem 4×4. Renault navíc aktuálně nabízí pouze auta ze skladových zásob, za což mohou nové emisní limity, na které ještě není Koleos upraven.
Dieselový čtyřválec ve verzi s pohonem všech kol, kterou jsme testovali my, rozpohybuje Koleos z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy a maximální rychlost je 201 km/h. Pro rodinné SUV je tento výkon dostatečný a vzhledem k tomu, že podvozek je určen pro řidiče vyhledávající především komfort, tak opravdu není více koní potřeba. Koleos se totiž při ostřejším průjezdu zatáčkou začne brzy nahýbat. Normální tempo vyhovuje i CVT automatu, který při běžném ježdění funguje tak skvěle, že téměř ani nepoznáte, že se jedná o bezestupňovou převodovku. Když začnete Koleosu stát na krku, tak ovšem převodovka začne trošku zmatkovat. V X-Trailu, který má stejný naftový motor, jsme si stěžovali na špatnou kultivovanost dvoulitru. V Koleosu nám přijde motor o něco tišší. Hlasitější je motor pouze za studena. Po městě a okolí jsme s Koleosem jezdili za 8,9 l na 100 km, což nám přijde adekvátní. Řízení nenabízí příliš zpětné vazby, ale je v zásadě přesné. Příjemný je fakt, že Koleos umožňuje řidiči si nastavit pohon 4×4. Na výběr jsou tři režimy – pohon pouze přední nápravy, automatické připojování zadní nápravy a konečně stálý pohon všech kol.
Interiéru Koleosu dominuje velký vertikální displej multimediálního systému, který připomíná displej z americké Tesly. Systém R-link má opravdu rychlou odezvu na povely a veškeré položky se načítají rychle a bez kousání. Jedinou výhradu máme k integraci Apple CarPlay, které neumí využít vertikální displej a zobrazuje se tak pouze na velmi malou část displeje. Kromě povedeného multimediálního systému dostanete i velmi pohodlná sedadla, řadu odkládacích prostor a bohatou výbavu.
Zmiňme například LED světlomety, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla (zadní jsou „pouze“ vyhřívaná), hlídání mrtvého úhlu, čtení dopravních značek, adaptivní tempomat (i když námi testované auto ho nemělo) či bezklíčkové odemykání a startování, které mimochodem u Renaultu má tu zvláštnost, že pro zamknutí stačí od vozidla odejít a nemusíte šahat na kliku – auto se zamkne samo. Vždy tak máte jistotu, že jste zamkli, což je skvělé. Ve výbavě nechybí ani asistent, který hlídá opuštění jizdního pruhu. Bohužel je ale trochu příliš přísný a zvuk, kterým upozorňuje na opuštění jizdního pruhu, je dost nepříjemný. Systém se však dá bez problému vypnout a jeho vypnutí naštěstí nesignalizuje neustále kontrolka (jako je to u některých konkurenčních vozů).
Navzdory tomu, že se jedná o velké auto, tak se Koleos nenabízí s třetí řadou sedadel a jeho zavazadlový prostor má objem pouze 498 litrů. Na druhou stranu dostanete opravdu hodně místa pro posádku a za volantem si najdete příjemnou pozici. I když jsme se během celého týdne nemohli zbavit dojmu, že volant nemáme přesně před sebou. Téměř všude uvnitř jsou hezké materiály a interiér působí bytelným dojmem. Podivným výstřelkem uvnitř je kolébkový přepínač pro zapnutí tempomatu/omezovače rychlosti a fakt, že pouze řidičovo okno má automatický dojezd. Nepříjemný zvuk v dálničních rychlostech pak vydává panoramatická skleněná střecha, ale dost možná se jedná o problém pouze námi testovaného kusu.
Renault Koleos je pěkně vypadající SUV, s poctivým dvoulitrem (alespoň nyní), fungujícím bezestupňovým automatem a komfortním naladěním. Pokud si vyberete výbavu Initiale Paris, tak dostanete ještě o něco více vyšperkované auto, kterému to fakt sekne. Uvnitř nás velmi mile překvapil multimediální systém, jehož prostředí je na první pohled sice trochu nepřehledné, ale když si na něj zvyknete, tak si systém zamilujete. Pro posádku nabízí Koleos opravdu hodně prostoru. Škoda, že zavazadlový prostor není větší a že není v nabídce třetí řada sedadel. Jak už jsme zmínili, Renault aktuálně nabízí pouze skladové zásoby. A to za přijatelné peníze. Nejlevněji pořídíte Koleos za 799 900 Kč. Kompletní ceník si pak můžete projít zde.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 995 ccm |
Max. výkon | 130 kW |
Max. točivý moment | 380 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.9 |
Mimo město | 6.0 |
Kombinace | 6.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 201 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.5 s |
Převodovka | |
automat bezestupňový | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 673 mm |
Šířka | 1 843 mm |
Výška | 1 667 mm |
Rozvor | 2 705 mm |
Objem nádrže | 60 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 747 kg |