Test Peugeot 2008 GT Line 1.5 BlueHDi EAT6: I po letech skvělý

Francouzská automobilka Peugeot se s malým SUV 2008 trefila zákazníkům do vkusu. Přestože se model 2008 prodává již od roku 2013, tak jeho prodeje neustále rostou. V celoevropském měřítku se jedná o 18. nejprodávanější auto za rok 2018 a v České republice je 2008 s počtem 3 205 exemplářů loňským nejžádanějším Peugeotem. Lví podíl má 2008 také na zpropagování celého segmentu malých SUV. Proč je auto mezi zákazníky tak oblíbené? To jsme se rozhodli vyzkoušet za volantem modernizované verze s nejnovějším naftovým motorem a automatickou převodovkou…
Designově i technicky vychází 2008 z hatchbacku 208 a automobilka také mluvila o tom, že malé SUV je jakýsi nepřímý zástupce 207 SW. I 6 let po zahájení prodeje nicméně vypadá 2008 celkem moderně a to i přes to, že facelift v roce 2016 toho moc nezměnil. Oproti větším a modernějším SUV od Peugeotu, 3008 a 5008, se menší a starší 2008 odlišuje nejvíce v tom, že nabízí pouze halogenové světlomety. Novější sourozenci umí nabídnout plně didodová světla. U 2008 LEDky využívá pouze denní svícení a zadní světlomety. A pak se 2008 odlišuje také v tom, že má více zakulacený tvar. Novější modely jsou více hranaté. Mimochodem, když už jsme u toho designu. Francouzi opravdu umí udělat hezké auto a 2008 je povedená, ale jeden nepochopitelný detail jsme na 2008 našli. Nad zadními dveřmi si můžete všimnout zvýšené střechy, což vypadá jako fajn nápad pro více místa na zadních sedačkách. Ve skutečnosti ovšem je střecha zvýšena jen u hrany a prostor uvnitř tedy tato věc nijak nevylepšuje. Podivným designovým výstřelkem je pak u vrcholné GT Line, ve které je námi testované auto, i falešný výfuk.
Pod kapotou Peugeotu 2008 mohou být v současné chvíli následující motorizace. Benzínové jednotky zastupuje tříválec 1.2 PureTech, který je k mání ve třech výkonových verzích – 82 koní, 110 koní a 130 koní. Nejslabší jednotka je spojena vždy s pětistupňovým manuálem, prostřední motor má šestistupňový automat a nejsilnější verze pak šestistupňový manuál. Peugeot myslí i v dnešní době na příznivce naftových motorů a do nabídky zařadil čtyřválec 1.5 BlueHDi ve dvou verzích. Slabší 100koňová verze má vždy pětistupňovou manuální převodovky a silnější 120koňový model má naopak vždy šestistupňový automat.
My jsme na testování vyfasovali poslední zmíněnou motorizaci. Tedy naftový čtyřválec s automatem. Pod plynovým pedálem tak máme k dispozici výkon 120 koní a točivý moment 300 Nm. Čtyřválec BlueHDi se vyznačuje kultivovaným chodem, nízkou spotřebou a dobře dávkovatelným výkonem. Po pravdě se dost možná jedná o nejlepší malý diesel na trhu. A to zejména v kombinaci se skvělým šestistupňovým japonským automatem Aisin, který má námi testované auto. Automatická převodovka řadí hladce, bez cukání a zmatkování a je celkem rychlá. I když je tento výkonnější diesel s automatem nejdražší verzí 2008, tak rozhodně víte za co jste utratili své peníze a že jste neudělali chybu. Práce motoru a převodovky je zkrátka perfektní. Jediná výhrada k pohonu tedy může být to, že 4×4 není k dispozici pro žádnou motorizaci. Peugeot sice nabízí jako alternativní řešení svůj systém Grip Control. Tento systém upracující chování ESP ovšem nikdy nenahradí mechanický pohon všech kol. Co se techniky týče, tak ostudu autu nedělá ani podvozek. Ten je totiž relativně pohodlný, ale zároveň drží 2008 celkem dobře stopu v zatáčkách.
Interiér vychází pochopitelně také z modelu 208. To byl, mimochodem, první Peugeot, který přišel s koncepcí kabiny i-Cockpit. Ta znamená nezvykle malý volant a budíky umístěné nad volantem. Je to sice trochu neobvyklé, ale rozhodně se nejedná o nic, na co by si nešlo zvyknout. Námi testovaná 2008 má ještě analogové budíky, které jsou předhledné, ale nenabízí pochopitelně tolik funkcí jako modernější velké displeje v 3008 a 5008. Oproti větším SUV se také liší systém ovládání. Model 2008 ještě má samostatné mechanické ovládání pro klimatizaci. Multimediální systém samozřejmě má ale také. Jeho prostředí je celkem přehledné, reakce rychlé a nechybí podpora Apple CarPlay/Android Auto. I když na výbavě je už znát, že je 2008 starší model. Dostanete sice vyhřívané sedačky, automatická světla, dešťový senzor či prosklenou střechu, ale třeba na čtení dopravích značek, hlídání jidzního pruhu či bezklíčkové odemykání a startování musíte zapomenout. Myslet je samozřejmě třeba i na to, že 2008 není největší auto, takže uvnitř je tak akorát prostoru. Zavazadlový prostor pak má slušných 350 litrů.
Peugeot 2008 s naftovým motorem 1.5 BlueHDi a automatickou převodovkou je překvapivě příjemně jezdící auto. I když má už pár let za sebou, tak design vozu je stále dobrý. Staří modelu se asi nejvíce podepisuje na vzhledu interiéru a především na jeho výbavě. Evidentně ale zákazníci až tak moc po nejmodernějších vychytávkách netouží, protože 2008 se prodává i po několika letech jako žhavá novinka. A kolik vlastně stojí 2008? Základní cenovka je 320 000 Kč. Ovšem námi testovaná nejvyšší výbava a nejdražší motorizace vyjde na 530 000 Kč, což je mimochodem zároveň základní cenovka novější a větší 3008.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 499 ccm |
Výkon | 88 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 4.5 |
Mimo město | 3.8 |
Kombinace |
4.0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 193 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.5 s |
Převodovka | |
automat šestistupňový | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 159 mm |
Šířka | 1 739 mm |
Výška | 1 556 mm |
Rozvor | 2 538 mm |
Objem nádrže | 45 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 280 kg |