Test Lexus UX 250h: Nejhezčí crossover do města
Japonské automobilce Lexus doposud chyběl v nabídce malý městský crossover, které jsou v současné době tolik populární. Absenci tohoto modelu se rozhodl Lexus vyřešit a proto vznikl Lexus UX. Konkurovat bude například BMW X2 či Mercedesu GLA. Lexus UX zapadá svým designem k větším sourozencům, ale přidává několik originálních prvků, které jsou v tomto segmentu třeba. Zmiňme například propojené zadní světlomety. Luxusní odnož Toyoty dělá v poslední době opravdu hezká auta a UX je toho důkazem. Nebojíme se ho totiž označit za nejhezčí městský crossover, na kterém najdeme plno atraktivních a zajímavých křivek.
Jak už je u Lexusu tradice, o pohon se stará benzínový motor či hybridní ústrojí. Naftový motor byste pod kapotou UX hledali marně. Jestliže ve velkých sedanech ES či LS to je na evropském trhu jistý handicap, tak u městského crossover to vůbec nevadí. Hybridní pohon naopak znamená, že Lexus má před svými konkurenty náskok, jelikož ti ho ještě pro své crossovery obvykle nenabízí. Pod kapotu UX si lze konkrétně objenat buď benzínový dvoulitr nabízející 171 koní a 205 Nm, nebo hybridní ústrojí, které se skladá z 146koňového dvoulitru a 109koňového elektromotoru. Obě verze jsou spojeny s automatickoiu převodovkou. V případě benzínové verze se jedná o převodovku CVT a v případě hybridní verze o e-CVT skříň. Benzínový motor je vždy předokolkou, hybridní verze je k dispozici i jako čtyřkolka. O pohon zadní nápravy se stará výhradně druhý elektomotor o výkonu 7 koní.
My jsme si na test vybrali technicky zajímavější hybridní variantu. Automobilka uvádí, že UX 250h zvládne jet ve městě až 55% času čistě na elektřinu, kterou si auto samo obstará. Zda to procentuálně opravdu sedí říct nedokážeme, ale pocitově zvládne jet UX jen na elektřinu v centru města opravdu často. O dost jiná je situace v momentě, kdy vjedete na městský okruh či vyjedete z města. Pak se čistě na elektřinu svezete jen vyjímečně a hlavní slovo má benzínový motor pochopitelně. I s výlety mimo městskou džungli jsme týdenní testování končili s průměrnou spotřebou 6,2 litru na 100 kilometrů, což považujeme za slušnou hodnotu. Pokud budete jezdit výhradně po centru města, tak není problém dosáhnout o dva litry nižší spotřeby.
Jízda s hybridem se nijak zvlášť neliší od jízdy s běžným vozem s automatickou převodovkou. Systém Lexusu je dokonale vyladěný, takže přechod mezi elektromotorem a spalovacím motorem je bez jakéhokoliv cukání a problém není ani s dávkováním brzd. I když je samozřejmě dobré, když jízdu uzpůsobíte tomu, že jedete s hybridem, u kterého se očekává, že chcete dosáhnout nízké spotřeby. Pohodová jízda ostatně Lexusu sedí nejvíce. Nedělá mu sice problém rychlejší průjezd zatáčkou, řízení je totiž překvapivě rychlé a přesné a podvozek také není měkký, aby se v zatáčkách nakláněl, ale převodovka e-CVT začne při ostřejším stylu jízdy motor vytáčet do vysokých otáček, ve kterých motor drží, a to kazí klidnou atmosféru na palubě vozu. Pokud tedy chcete závodit na semaforech, tak si kupte jiné auto. Pomalé UX ale rozhodně není. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere hybridní variantě 8,5 sekundy.
Jestliže exteriér je super moderní, tak v designu interiéru Lexus mírně za evropskou konkurencí zaostává. Svůj asijský původ prostě nezapře, takže uvnitř naleznete ukázkové dílenské zpracování a perfektní materiály, ale i laciné plasty. Na obranu Lexusu je třeba říct, že BMW X2 nemá také zdaleka dokonalý interiér a rozhodně patří k těm horším od BMW a Mercedes GLA je zas zastaralý. A navíc trávit čas v Lexusu UX je opravdu příjemné. Za volantem si najdete dobrou pozici a všechno vám tak nějak hezky padne do ruky.
Až na multimediální systém. Ať už máte větší či menší obrazovku, tak dostanete systém na jehož ovládání si musíte opravdu hodně zvykat a stejně to nikdy nebude ono. Chybí navíc stále podpora Apple CarPlay a Android Auto, což ve spojení s tím, že vestavěná navigace je příšerná, je docela blbá kombinace. Propojení s telefonem by však měl Lexus brzo nabízet a to už i pro vyrobené vozy. Velkou pochvalu si naopak zaslouží kaplička přístrojů, kterou má námi testovaná výbava F Sport převzatou ze sportovního kupé LC. Možná sice nenabízí tolik možností jako konkurence, ale je vážně pěkně udělaná. Módní crossover často lidé kupují kvůli vzhledu a image a na praktičnost už se tolik nehledí. Lexus se tohoto hesla opravdu držel, takže na zadních sedačkách není příliš místa a zavazadlový prostor je skutečně miniaturní (objem 320 litrů). Pokud ale sedíte na místě řidiče či spolujezdce, tak se o svůj komfort obávat nemusíte. Výbava UX může být opravdu bohatá – v nabídce nechybí čtení dopravních značek, adaptivní tepomat, LED světlomety, prémiové audio či bezklíčkové odemykání a startování.
Lexus UX je nádherný městský crossover, který může být vybaven skvěle fungujícía s spolehlivou hybridní technologií. Řídit UX není vyloženě zábava, ale absolutně vám nebude vadit každý den do auta nasednout a trávit v něm hodiny. Nedostatky UX jsou v zásadně dva – špatný multimediální systém a malý zavazadlový prostor. Pokud vám tyto dvě věci nevadí, tak se jedná o nejlepší crossover do města. Lexus UX je na českém trhu aktuálně nabízen od 799 000 Kč. Vybavenější verze ale stojí poměrně hodně přes 1 milon korun.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 987 ccm |
Max. výkon soustavy | 178 koní |
Max. točivý moment spalovacího motoru | 180 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 4.1-4.3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 177 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.5 s |
Převodovka | |
elektronicky řízená převodovka s plynule měnitelným převodem | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 495 mm |
Šířka | 1 840 mm |
Výška | 1 540 mm |
Rozvor | 2 640 mm |
Objem nádrže | 43 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 695 kg |