Test Honda Civic 1.0 VTEC TURBO CVT: Když se chcete za volantem každý den bavit
Japonská automobilka Honda vylepšila pro letošní rok model Civic. Nejviditelnější exteriérovou změnou je paket Sport Line, který může být součástí výbavy Comfort, nebo Executive. Jak už z názvu vypovídá, paket přidává vozu sportovnější vzhled. Jak to vypadá ve skutečnosti? To si můžete prohlédnout na fotkách testovaného vozu, který je touto novinkou vybaven. K excentrickému Civicu mi tento sportovnější vzhled poměrně sedí a v kombinaci s tmavě modrou barvou je Civic opravdu hezké auto. I nadále pochopitelně platí, že kromě testované pětidvéřové varianty je k mání i verze sedan.
Pro obě karosářské verze jsou podle aktuálního ceníku k dispozici jen dva benzínové motory. Naftový motor, který dorazil do Civicu poměrně nedávno, už se v ceníku opět nenachází. Rozhodně se nejednalo o špatnou volbu, jak ukázal můj test před rokem, ale emisní limity jsou prostě čím dál přísnější. Každopádně aktuálně Civic můžete mít s litrovým benzínovým tříválcem, nebo s 1,5litrovým čtyřválcem. Pro oba motory je k dispozici manuální šestistupňová převodovka i bezestupňový automat CVT.
Já jsem tentokrát vyzkoušel litrový tříválec s automatem CVT. Možná si teď říkáte, že tohle je hodně zvláštní kombinace, v čemž vám dávám za pravdu, ale obavy nejsou na místě. Litrový tříválec od Hondy patří k těm nejlepším na trhu. Řidiči dává k dispozici 126 koní a 180 Nm. Tyto hodnoty stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za zhruba 10 sekund a maximální rychlost je rovných 200 km/h. Pro běžný provoz jsou to naprosto dostatečné hodnoty. Právě při normální a svižnější jízdě Civic s litrovým motorem a CVT funguje nejlépe. Když chcete jezdit rychle, tak motoru dojde pochopitelně výkon a převodovka zbytečně moc drží motor ve vysokých otáčkách. Ale musím říct, že CVT v Hondě patří k těm nejlepším. Funguje fakt dobře a svým projevem vás nebude vůbec štvát. Přestože se jedná o Civic s tříválcem a bezestupňovým automatem, tak vás jeho řízení bude prostě bavit.
Největší podíl na zábavě za volantem má božský adaptivní podvozek, který má dvě nastavení – normální a dynamické. První uvedené nastavení nabízí komfort při zachování stability v zatáčkách. Dynamické nastavení přitvrdí celé auto a jízdu po zakroucené silnici si díky tomu fakt užijete. Auto jede do zatáček s úžasnou chutí a dobré je i řízení. Na velmi dobré úrovni jsou také brzdy, které se dobře dávkují. Na jízdních vlastnostech zkrátka nelze Civicu téměř nic vytknout. Snad jen spotřeba by mohla být o něco nižší. V průměru jsem jezdil za 8 litrů na 100 kilometrů. Krátce jsem vyzkoušel také benzínový čtyřválec s manuálem, se kterým je zábava za volantem ještě o něco větší. Čtyřválec má totiž výkon 182 koní a točivý moment 220 Nm, takže má dost výkonu i na opravdu dynamickou jízdu. S manuální šestistupňovou převodovkou je pak vážně radost řadit. A spotřeba 1,5litrového čtyřválce není o moc vyšší. Pokud rádi jezdíte opravdu rychle, berte čtyřválec.
Interiér Civicu působí moderně, ale nikoliv jako z jiného světa, což je dojem, který ve vás může vyvolat exteriér. Vnitřek vozu je dobře postavený, materiály jsou na velmi dobré úrovni a nepokulhává ani rozložení ovládacích prvků, které je logické. I přesto, že je Civic zaměřen na řidiče, tak nabízí slušnou praktičnost. Uvnitř je dostatek prostoru a zavazadlový prostor má 478 litrů. Pochvalu si zaslouží Civic také za pohodlné sedačky. Výbava pak odpovídá dnešním zvyklostem. Nechybí tedy LED světlomety, adaptivní tempomat, čtení dopravních značek, hlídání mrtvého úhlu, hlídání jízdního pruhu a nebo multimediální systém s navigací. Jen je škoda, že například čtení dopravních značek či multimediální systém nefunguje nejlépe. Alespoň, že v rámci modernizace dostal multimediální systém fyzická tlačítka a podporu Apple CarPlay a Android Auto. Naopak třeba adaptivní tempomat je naladěn perfektně.
Honda Civic má fantastické jízdní vlastnosti. Pokud hledáte normální auto, za jehož volat budete každý den usedat s radostí, tak je Civic auto pro vás. Přestože bezestupňový automat funguje opravdu dobře, tak já bych osobně zvolil manuální převodovku, kterou má Honda skvělou a ještě to podtrhne skvělý řidičský zážitek. Litrového tříválce se není třeba vůbec bát. Líbí se mi i nadpozemský vzhled Civicu. Naopak bych očekával o něco nižší spotřebu a lepší funkčnost některých chytrých vychytávek – zejména multimediální systém by to chtělo doladit. Díky akční ceně si Civic s litrovým motorem, manuálem a slušnou výbavou můžete pořídit už za 429 900 Kč, což je pěkná nabídka.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 988 ccm |
Výkon | 93 kW |
Točivý moment | 180 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.4 |
Mimo město | 4.3 |
Kombinace |
4.7 |
Výkony | |
Max. rychlost | 200 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,3 s |
Převodovka | |
automatická bezestupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 518 mm |
Šířka | 1 799 mm |
Výška | 1 434 mm |
Rozvor | 2 697 mm |
Objem nádrže | 46 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 310 kg |