Test Škoda CITIGOᵉ iV: Nejlevnější elektromobil, který dává smysl


Čím dál přísnější emisní limity se týkají pochopitelně i české automobilky Škoda, která tak musí začít uvádět na trh elektrické a hybridní vozy. Historicky prvním sériově vyráběným elektromobilem mladoboleslavské automobilky je prťavé CITIGOᵉ iV. To ve výrobě nahradilo benzínové CITIGO, které se vyrábělo od roku 2011. Oba vozy jsou si velmi podobné – elektrickou variantu bezpečně poznáte podle odlišné masky.
Nové CITIGOᵉ se prodává pouze v pětidvéřové variantě a v jediné výbavě Style. O pohon vozu se stará elektromotor o výkonu 61 kW a točivém momentu 212 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere této škodovce 12,3 sekundy a maximální rychlost je omezena na 130 km/h. Lithium-iontová baterie s kapacitou 36,8 kWh (využitelných je 32,3 kWh) zajišťuje dojezd až 252 km. V reálném provozu je možné se CITIGOᵉ ujet něco málo přes 200 km při spotřebě zhruba 14 kWh na 100 km. Z běžné zásuvky trvá kompletní nabití baterie necelých 15 hodin. Tento čas lze zkrátit až na 40 minut tím, že své CITIGOᵉ nabijete na veřejné nabíječce se stejnosměrným proudem (DC) a výkonem alespoň 40 kW (což je maximální výkon, kterým je možné vůz dobíjet). Je ovšem třeba počítat s tím, že malá škodovka se není schopna za určitých okolností nabíjet tak rychle, jelikož nemá aktivní chlazení baterie.
Výkonu má CITIGOᵉ na městský provoz dostatek a velkým benefitem je navíc jeho okamžitý nástup. Mimo město a zejména na dálnici pochopitelně škodovce dochází poměrně rychle dech a v rozletu vás také zastaví již zmíněný omezovač. Vzhledem k tomu, že CITIGOᵉ je ale městský elektromobil, tak je důležité, že ve městě se s ním jezdí vážně hezky. Kromě elektromotoru potěší řidiče rozumné rozměry (na délku má auto 3 597 mm), obratnost, mrštnost a okamžité reakce na povely volantem. Podvozek je stabilní a vcelku komfortní. A brzdy jsou pak dobře dávkovatelné. Rekuperace v CITIGOᵉ má čtyři stupně intenzity. Překvapilo mě, že po „nastartování“ auto vždy zvolí nejnižší stupeň, díky čemuž se s vozem jede jako když by mělo spalovací motor, ale přichází se tím o cennou energii. Osobně mi nejvíce vyhovovalo jezdit na třetí stupeň, ve kterém auto solidně rekuperuje, ale ještě vyloženě nezastavuje.
Jestliže vnější design je i 9 let od zahájení výroby tohoto modelu přijatelný, tak na interiéru je věk už poměrně znát. CITIGOᵉ se například startuje otočením klíčku a marně byste tu hledali jakýkoliv dotykový displej. Jedinou novinkou v CITIGOᵉ je odlišný dekor na palubní desce před spolujezdcem. Na druhou stranu vůz je na své rozměry opravdu prostorný, zástavba elektrického pohonu nezmenšila zavazadlový prostor, který má objem 250 litrů, výborná je ergonomie ovládání a stěžovat si nelze ani na použité materiály, vzhledem ke kategorii vozu.
První elektrická škodovka je nabízena pouze v jediné výbavě, takže všechna CITIGOᵉ mají hlídání jízdního pruhu, automatickou klimatizaci, palubní počítač, vyhřívané čelní sklo a přední sedadla, zadní parkovací senzory, tempomat, ambientní osvětlení či elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Šikovnou vychytávkou je pak držák na telefon zabudovaný v palubní desce, za kterým se rovnou nachází USB pro nabíjení telefonu. Automobilka totiž počítá s tím, že řidič si chybějící multimediální systém nahradí svým chytrým telefonem, pro které škodovka přichystala svou aplikaci. Telefonovat a pustit hudbu si však lze pochopitelně i bez aplikace skrze bezdrátové připojení Bluetooth.
Škoda CITIGOᵉ iV sice vychází z vozu, který se prodává od roku 2011, ale pokud hledáte jednoduchý elektromobil do města, který prostě funguje, má poměrně dobrý dojezd a nevyžadujete styl či moderní technologie, tak je elektrická škodovka s cenou 499 900 Kč nejlepší volba.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Max. výkon | 61 kW |
Max. točivý moment | 212 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | – |
Výkony | |
Max. rychlost | 130 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12.3 s |
Homologovaný dojezd | |
252 km | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3 597 mm |
Šířka | 1 645 mm |
Výška | 1 481 mm |
Rozvor | 2 417 mm |
Kapacita baterie | 36,8 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 1 160 kg |