GripTV

Main Menu

  • Start
  • Testy
  • Novinky
  • Motorsport

logo

  • Start
  • Testy
  • Novinky
  • Motorsport
NovinkyTestyTOP
Home›Novinky›Test Škoda Superb iV: Jak funguje první plug-in hybrid od škodovky?

Test Škoda Superb iV: Jak funguje první plug-in hybrid od škodovky?

By Dominik Vlk
21.11.2020
963
0
Sdílet:

Škoda v rámci loňské modernizace Superbu nepředstavila pouze menší designové změny či nový dieselový motor, ale také vůbec první plug-in hybridní model, který automobilka pojmenovala jednoduše Superb iV. S písmeny iV se v nabídce škodovky budeme setkávat čím dál častěji, protože právě pomocí těchto písmen bude značka označovat plug-in hybridy a elektromobily.

Nová Škoda Superb iV má techniku, kterou už několik let používá příbuzný Volkswagen Passat GTE. Pod kapotou plug-in hybridního vozu je tedy benzínový čtyřválec o výkonu 115 kW a 250 Nm, který je doplněn elektromotorem zabudovaným přímo do šestistupňové automatické převodovky DSG. Výkon samotného elektromotoru je 85 kW a 330 Nm. Výkon spalovacího a elektrického motoru však nelze jednoduše sčítat, takže celkový systémový výkon není 200 kW, ale „jen“ 160 kW. Celkový točivý moment hybridní škodovky je pak 400 Nm. Lithium-iontové akumulátory mají kapacitu 13 kWh, ze kterých je využitelných 10,3 kWh. Automobilka slibuje dojezd čistě na elektřinu až 62 kilometrů. Při nabíjení z běžné domácí zásuvce je akumulátor možné znovu plně nabít za 5 hodin. Dobu nabíjení je možno zkrátit až na 3 hodiny a 30 minut využitím Wallboxu nebo veřejné nabíjecí stanice. Rychlonabíjení Superb nepodporuje. Nabíjecí konektor je pak schovaný v zaslepené masce.

Právě zaslepená maska a písmena iV na víku kufru jsou jediná poznávací znamení, pomocí kterých lze rozpoznat elektrifikovaný Superb od toho běžného. Jestliže tedy nepočítám speciální EL značky, které opravňují k jízdě po dálnici bez známky či k bezplatnému parkování na modrých zónách. A to se mi právě líbí, že Škoda k plug-in hybridní verzi přistupuje jako k další motorizaci a nedělá z modelu iV něco víc. Elektrifikovaná verze je totiž v nabídce pro obě karosářské verze a omezeni nejste ani výbavou – PHEV model je k mání ve všech výbavových stupních. Chybí pouze verze Scout a to z celkem pochopitelného důvodu – plug-in hybridní motorizace je pouze předokolka. Můj testovaný kousek je tak například ve verzi Sportline, která Superbu propůjčuje dynamičtější vzhled exteriéru i interiéru.

Hybridní technika je však ve všech případech stejná. Ať už tedy Superb iV vypadá sportovně, či nikoliv, tak nabízí stále stejnou dynamiku. A ta je více než slušná – zrychlení z 0 na 100 km/hod zabere tomuto Superbu 7,7 sekundy a maximálně se rozjede až na 225 km/hod. Maximálního výkonu se dočkáte ve sportovním režimu, který funguje skvěle. V některých plug-in hybridech je nástup maximálního výkonu pomalý, přichází v několika vlnách a není konstantní. To se však netýká Superbu iV, který ve sportovním režimu reaguje na povely pravé nohy vážně hbitě. Reakce na plynový pedál je dobrá i ve výchozím hybridním režimu, ve kterém Superb kombinuje spalovací motor a elektromotor tak, aby dosáhl co nejnižší spotřeby.

Sportovní a výchozí hybridní režim byste měli používat především mimo obec. V ulicích města byste se měli pohybovat pomocí čistě elektrického režimu. V takové situaci je podstatný výkon elektromotoru, který je v Superbu pro jízdu ve městě dostatečný. Může se však stát, že vám výkon elektromotoru dostačovat nebude a v takovém případě se připojí spalovací motor a dodává vám potřebný výkon i v elektrickém režimu. Zapojení spalovacího motoru do hry v elektrickém režimu už ale celkem trvá, tak to ovšem bývá u plug-in hybridů často. Čistě elektrická jízda nemusí být nutně jen městskou záležitostí, jelikož Superb zvládne jet pouze na elektřinu až 140 km/h. Co se týče dojezdu, tak jsem během testování byl schopen s plně nabitým Superbem najet po městě 38 až 45 kilometrů. Určit spotřebu plug-in hybridu je velmi složité – extrémně totiž záleží na profilu trasy, délce, průměrné rychlosti a jak moc je nabitá baterie. Dobrou zprávou je, že plug-in hybridní Superb netrpí tím, že by na dálnici měl vysokou spotřebu, jelikož 170 kilometrový přesun po dálnici jsem zvládl s průměrnou spotřebou 6,5 l na 100 km. Superbu nechybí ani funkce Battery Hold (udržování úrovně nabití akumulátoru) a Battery Charge (nabíjení akumulátoru prostřednictvím spalovacího motoru), které lze ovládat prostřednictvím displeje infotainmentu.

Jízdní vlastnosti Superbu PHEV jsou velmi podobné tomu s konvenční pohonnou jednotkou. Zajímavostí je, že plug-in hybridní verze má vždy adaptivní podvozek, který je poměrně houpavý, ale lze si ho přitvrdit sportovním režimem a stopu drží velmi dobře. I když je třeba říct, že Superb iV je na tom se stabilitou v zatáčkách o něco hůře a má tendenci se přetáčet, jak prokázal také losí test magazínu Teknikens Värld. Což je prostě důsledek toho, že baterie je uložena pod zadními sedadly. Mimochodem, aby se do vozu akumulátor vešel, tak se musela zmenšit palivová nadrž na 50 litrů (běžný Superb má 66litrovou nádrž) a zavazadlový prostor na 485 litrů (z 625 litrů) v případě liftbacku a na 510 litrů (z 660 litrů) v případě varianty kombi. Ocenit naopak musím naladění brzd, které jsou u hybridních vozů často problematické. Superb disponuje také režimem B, ve kterém vůz silněji rekuperuje po puštění plynového pedálu a vůz tak lze částečně ovládat bez brzdy.

Interiér Superbu iV Sportline je naprosto identický jako interiér běžného Superbu Sportline a když zkrátím hodnocení vnitřku na jednu větu, tak je to prostě dobré místo k životu pro každodenní ježdění. Jedinou odlišností plug-in hybridní verze jsou uvnitř funkce související právě s elektrifikací. Takže například ukazatel teploty vody vystřídal ukazatel zobrazující stav baterie. Skvělé je, že hybridní ústrojí v útrobách vozu neznamená pro posádku jakékoliv omezování co se týče prostornosti kabiny, či její praktičnosti. Jedinou nevýhodou tak je již zmíněný zmenšený zavazadlový prostor. A musím tedy říct, že přestože škodovka dělá obvykle dotažené vozy, tak je vidět, že Superb iV je prvotina. Občas se mi totiž stalo, že některé elektronické systémy nefungovaly úplně stoprocentně, ale tyto menší neduhy jsou v současné době přítomné v celém koncernu Volkswagenu. Když jsem například testoval modernizovaný Passat, tak restartování jinak skvělého multimediálního systému bylo bohužel na denním pořádku.

Nová Škoda Superb iV je první plug-in hybridní vozidlo v nabídce automobilky. A funguje skvěle! Auto má skvělý výkon, ujede slušnou porci kilometrů čistě na elektřinu a když se vybije, tak má rozumnou spotřebu benzínu i na dálnici. Akorát v zatáčkách je třeba myslet, že hybridní Superb se nechová tak neutrálně jako běžný Superb a má tendenci se přetáčet. Velmi oceňuji, že škodovka k Superbu PHEV přistupuje jako k další běžné motorizaci, takže si plug-in hybridní verzi můžete pořídit i v základním výbavovém stupni Ambition a to za 952 900 Kč. Testovaná verze Sportline pak přijde na 1 033 900 Kč.

Technické údaje 
 
Motor
Zdvihový objem 1 395 ccm
Systémový výkon 160 kW
Systémový točivý moment 400 Nm
Spotřeba (l na 100 km)
Město 0.0
Mimo město 5,3-5.6
Kombinace

1,4-1,5

Výkony
Max. rychlost 225 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod 7,7 s
Převodovka
automatická šestistupňová
Rozměry a objemy
Délka 4 869 mm
Šířka 1 864 mm
Výška 1 488 mm
Rozvor  2 839 mm
Objem nádrže 50 l
Pohotovostní hmotnost 1 730 kg
Previous Article

Renault Kiger show-car: zcela nové SUV pro ...

Next Article

Nové SUV Ford Kuga HEV míří do ...

0
Sdílení
  • 0
  • +

Dominik Vlk

Nejnovější články

  • 31.12.2024

    Test BMW X1 xDrive25e (2024): Zábavný univerzál

  • 15.12.2024

    První jízda s novou Škodou Elroq: Budoucí bestseller mezi EV?

  • 12.5.2024

    Test DS 7 E-Tense 300 EAT8 4×4 (2024)

  • 7.5.2024

    Ford v Česku rozšiřuje nabídku svého nejprodávanějšího pick-upu Ranger novým modelem Wildtrak X

  • 3.5.2024

    Renault představil model Symbioz

  • 1.5.2024

    Celoroční pneumatiky jsou čím dál oblíbenější. Plnohodnotnou náhradou vůči letním a zimním ale nejsou

  • 30.4.2024

    CUPRA ukázala modernizovaný Formentor a Leon

  • 30.4.2024

    Range Rover Eletric již prochází náročnými testy

  • 25.4.2024

    Mitsubishi odhaluje nové ASX

  • 25.4.2024

    Nový Opel Combo vstupuje na český trh

  • 24.4.2024

    Opel představuje novou generaci SUV Grandland

  • 20.4.2024

    Test Honda CR-V e:HEV AWD (2024)

  • 18.4.2024

    Citroën představuje nový vůz C3 Aircross

  • 18.4.2024

    Mazda CX-80 je nová vlajková loď značky

  • 10.4.2024

    Opel představil nové SUV Frontera

KONTAKT NA GRIPTV

redakce@griptv.cz

GripTV s.r.o.
Jasná I 1513/10
Praha 4 – Braník
147 00

 

Hlavní obsah

  • Start
  • Testy
  • Novinky
  • Motorsport

Sledujte také