Test Renault Megane Grandtour E-Tech: Úsporné kombi pro pohodového řidiče
Čtvrté vydání Renaultu Megane je na trhu již od roku 2015, takže jistě pro nikoho není žádné překvapení, že automobilka přišla s faceliftem. Co ale pro někoho může být překvapením je to, že modernizace Meganu není nijak rozsáhlá. Nejviditelnější změnou jsou podle mě pěkné nové zadní světlomety s 3D efektem a dynamickými směrovkami. Proměnou dále prošla příď vozu, která dostala mimo jiné upravený nárazník a masku a nové LED světlomety.
Nejzásadnější změna se odehrála pod kapotou, kam se v rámci modernizace nastěhoval zbrusu nový plug-in hybridní systém E-Tech, který se objevil zároveň také v Capturu. Je ovšem třeba dodat, že hybridní motorizace je aktuálně k dispozici pouze pro provedení Grantour. Pro příznivci konvenčních pohonů pak Renault udržel v nabídce pro provedení kombi nejen benzín, ale také naftu. Benzínové jednotky konkrétně zastupuje čtyřválec o objemu 1 333 ccm, který může mít 140 či 160 koní. Slabší verze může spolupracovat s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo se sedmistupňovým automatem EDC, který je naopak jedinou možnou volbou pro silnější model. Dieselové motory zastupuje čtyřválec o objemu 1 461 ccm, který má výkon 115 koní a je možné ho mít s manuálem i s automatem.
Vraťme se ale zpět k té nejzajímavější motorizaci, kterou je bezpochyby ta hybridní a která se také nachází pod kapotou testovaného vozu. Jak přesně funguje plug-in hybridní systém od Renaultu, jsem popisoval podrobně v testu Capturu, takže dnes to vezmu stručněji a zaměřím se především na odlišnosti od Capturu a modernizaci Meganu jako takovou. Základem plug-in hybridního systému je atmosférický čtyřválcový motor o objemu 1,6 litru, elektromotor, startér/generátor a převodovka Multi-Mode, která má dva převody pro elektromotor a čtyři pro spalovací motor. Maximální výkon celé hybridní soustavy je 160 koní a míří výhradně na přední kola. Tento výkon zajišťuje zrychlení z 0 na 100 km/hod za 9,8 sekundy a maximální rychlost je pak 183 km/hod. Automobilka slibuje dojezd čistě na elektřinu až 65 městských kilometrů (WLTP). O tento dojezd se stará baterie o kapacitě 9,8 kWh, kterou z domácí zásuvky nabijete za 5 hodin a na nabíjecí stanici pak za 3 hodiny. Čistě na elektřinu přitom nemusíte jezdit jen ve městě – elektromotor zvládne jízdu rychlostí až 135 km/hod.
V praxi bude hybridní pohon Renaultu vyhovovat klidněji založeným řidičům (kteří také budou dosahovat snadněji nízké spotřeby). Když totiž jedete v klidu, tak hybridní soustava funguje tiše a plynule, ale ve chvíli, kdy začnete po autě chtít větší zrychlení, tak se motor začne hodně vytáčet a hybridní pohon chvílemi začne zmatkovat. Dojezd čistě na elektřinu se v reálném provozu pohybuje v zimě okolo 30 až 35 kilometrů. S určením spotřeby benzínu je to horší – opravdu hodně totiž záleží na konkrétní situaci a říct jedno číslo je téměř nemožné. Plug-in hybridní Megane dostal novou zadní nápravu typu multilink, která přispívá k vážně dobrým jízdním vlastnostem. Megane Grantour je stabilní, dobře ovladatelný a velmi pohodlný vůz, který bezproblému zvládne jakoukoliv nástrahu českých silnic.
Modernizace se dotkla také interiéru, kde si můžete všimnout dvou nových displejů – virtuální kokpit má úhlopříčku až 10,2 palce a displej multimediálního systému až 9,3 palce. Pro oba displeje platí, že mají pěkné rozlišení a přehledné prostředí. Nový multimediální systém Easy Link pochopitelně podporuje také Apple CarPlay. Velkou radost mi Renault udělal tím, že zachoval samostatný panel klimatizace. Interiér faceliftovaného Meganu Grandtour působí moderně a stěžovat si nelze ani na použité materiály.
Už v základu má auto velmi solidní výbavu – LED světlomety, světelný a dešťový senzor, zadní parkovací senzory, menší virtuální kokpit či menší displej. Když si naopak připlatíte, tak můžete dostat vychytávky jako adaptivní tempomat, asistent pro jízdu po dálnici a v kolonách či systém sledování mrtvého úhlu. Sympatické přitom je, že příplatky za výbavu nejsou nijak velké, protože Renault má několik zvýhodněných balíčků, ze kterých si vybere každý. Co se prostornosti týče, tak na předních sedačkách je místa více než dost a na zadních je místa tak akorát. Zavazadlový prostor plug-in hybridní varianty pak má 389 litrů, což je podprůměrná hodnota, ale u elektrifikovaných vozů si prostě část kufru často vezme baterie jako v tomto případě.
Renault Megane Grandtour E-Tech nabízí pěkný design, kvalitní a vybavený interiér a pokrokový plug-in hybridní pohon. Je však třeba dodat, že vůz bude vyhovovat především řidičům, kteří na silnici obvykle nespěchají a naopak mají rádi plynulost, kterou elektrifikace hezky umožňuje. Co se ceny týče, tak Renault nabízí plug-in hybridní motorizaci pro všechny tři výbavy. V nejnižší výbavě Zen stojí E-Tech verze 780 000 Kč, což je velmi slušná cena za relativně velké rodinné kombi s hybridní technikou!
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Max. systémový výkon | 117 kW |
Max. točivý moment spalovacího motoru | 144 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 1,3-1,6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 183 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,8 s |
Převodovka | |
Multimódová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 626 mm |
Šířka | 1 814 mm |
Výška | 1 449 mm |
Rozvor | 2 712 mm |
Objem nádrže | 39 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 678 kg |