Test Škoda Octavia RS iV: Ekologické sportování
Čtvrtá generace Škody Octavia RS se vůbec poprvé nabízí ve třech variantách. Kromě obvyklé benzínové a naftové varianty mladoboleslavská automobilka zařadila do nabídky i moderní plug-in hybrid. Jak tento pohon, určený především pro úsporu paliva, funguje ve sportovce laděné Octavii RS? To jsem se rozhodl vyzkoušet za volantem bílého liftbacku (v nabídce je však i provedení kombi).
Srdcem Octavie RS iV, jak se plug-in hybridní verze jmenuje, je čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 110 kW a točivém momentu 250 Nm a elektromotor, který má 85 kW a 330 Nm. Výsledný systémový výkon je podle automobilky 180 kW (245 koní) a 400 Nm. Pohon spolupracuje s šestistupňovou převodovkou DSG a veškerý výkon je hnán na přední kola, kde chybí elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu, kterou nahrazuje systém XDS+. Dalším „omezením“ PHEV varianty je to, že sice má sportovní podvozek, ale světlá výška zůstala stejná jako u běžné Octavie. Důležitou součástí plug-in hybridního pohonu je také baterie. Ta má v případě RS iV kapacitu 13 kWh, což podle škodovky stačí až na 60 čistě elektrických kilometrů. Nabití baterie z klasické zásuvky, což je nejběžnější způsob nabíjení PHEV vozů, zabere zhruba 5 hodin. U sportovního modelu je však důležitější údaj o zrychlení – z nuly na stovku umí plug-in hybridní RS vystřelit za 7,3 sekundy. Maximální rychlost je pak 225 km/hod.
Tolik k technickým údajům a teď si pojďme říct, jak RS iV funguje v reálném provozu. V čistě elektrickém režimu jsem najel po městě obvykle 35 až 40 kilometrů. A díky solidnímu výkonu samotného elektromotoru to byly příjemné kilometry. I na cestě mimo město ovšem může pomoct elektromotor snížit spotřebu. Jen je třeba Octavii přepnout z výchozího E-MODE (čistě elektrická jízda), ve kterém auto „nastartuje“ pokaždé, když má nabitou baterii, do režimu Hybrid (optimální využití obou pohonů). Když jsem toto udělal, tak jsem 60 kilometrovou cestu za Prahu ujel se spotřebou 2,4 l na 100 km a 9,6 kWh na 100 km. A to jsem se rozhodně neloudal. V cíli mi přitom zbylo ještě 42 % baterie, takže i cestu zpět jsem absolvoval s podobně nízkou spotřebou. Octavia RS iV tedy umí jezdit skutečně hospodárně.
Především jsem se ale během testování zajímal o to, jak Octavia RS iV funguje jako sportovní auto. Začnu tím, co se mi líbí. Octavia po sešlápnutí plynu ve sportovním režimu velmi hbitě vystřelí vpřed, a to především díky elektrickému motoru, který opravdu příjemně doplňuje spalovací agregát. Líbí se mi také, že systém pracuje jako jeden celek – nestane se tedy, že by chvíli zabíral elektromotor a chvíli spalovací motor. Octavia RS iV je v zatáčkách stabilní a ochotně mění směr. Pochválit musím také řízení a brzdy, které se dobře dávkují a mají dostatečný výkon. A co se mi nelíbí? Vyšší hmotnost vozu (1 695 až 1 780 kg), kterou cítíte v zatáčkách, umělý zvuk motoru z reproduktorů (lze naštěstí vypnout) a pak taky to, že plug-in hybridní pohon ke sportovní jízdě moc nejde.
Interiér RS iV, podobně jako exteriér, dostává stejné vylepšení jako konvenční Octavia RS. Novinkou je tedy sportovní tříramenný volant, sportovní sedačky či dekor s karbonovým vzhledem. Jinak je to ta dobře udělaná Octavia čtvrté generace s novým a prostorným interiérem. I když je třeba přiznat, že PHEV varianta je o malinko méně praktická – zavazadlový prostor totiž má „jen“ 450 litrů (konvenční liftback má 600 litrů). Počítat je třeba také s menší palivovou nádrží, která má objem 39,5 litrů (běžná Octavia má 50 litrovou nádrž).
Škoda Octavia RS iV patří k těm nejlepším plug-in hybridům, se kterými jsem měl čest. Funguje podobně dobře jako třeba prémiovější BMW 330e. Že škodovka udělala plug-in hybridní RS mě nijak neuráží – Octavia RS nikdy nebyla totiž vyloženě sportovní auto. Pokud ale chcete co nejsportovnější Octavii, tak samozřejmě sáhněte po benzínové variantě s manuálem, ale pokud je vám sympatické využívat výhody plug-in hybridního pohonu (bezemisní jízda po městě, levné městské kilometry či bezplatné parkování na ulici) a občas se chcete svižněji projet, tak vám mohu Octavii RS iV s klidným srdcem doporučit.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 395 ccm |
Max. systémový výkon | 180 kW |
Max. systémový točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 0.0 |
Mimo město | 5,6 |
Kombinace | 1,5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 225 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7,3 s |
Převodovka | |
šestistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 689 mm |
Šířka | 1 829 mm |
Výška | 1 477 mm |
Rozvor | 2 680 mm |
Objem nádrže | 39,5 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 695 až 1 780 kg |