Test Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW DSG: Nejhezčí model značky v ještě hezčí variantě


Volkswagen Arteon, který automobilka představila v roce 2017 a jedná se o nástupce modelu CC, ale tak trochu i limuzíny Phaeton, je často a oprávněně označován za nejatraktivnější model německé značky. Na začátku loňského léta prošel model Arteon modernizací, která toho na první pohled moc nezměnila. Vnějšek vozu doznal změn pouze v detailech – nový je přední nárazník, přední světla nyní propojuje LED světelná linka a zadní světla dostala jinou grafiku.
Zatímco designových změn se na voze v rámci faceliftu neodehrálo příliš mnoho, tak jinak je novinek hodně. Tou úplně největší je nový typ karosářské verze, která se u Volkswagenu objevuje zcela poprvé. Mluvím samozřejmě o variantě Shooting Brake, kterou mám také v testu. Toto sportovní kombi se od původní varianty liší od B sloupku a všimnout si můžete například rozšířených zadních blatníků či jiných bočních oken. Ne méně zajímavou novinkou je i sportovní verze R s výkonem 320 koní či plug-in hybridní verze eHybrid, která slibuje až 69 čistě elektrických kilometrů na jedno nabití.
Co se klasických motorizací týče, tak nový Arteon Shooting Brake je k mání s benzínovými čtyřválci 1.5 TSI (150 koní) a 2.0 TSI (190 nebo 280 koní) a naftovým dvoulitrem TDI (150 nebo 200 koní). Většina nabízených motorizací má pohon předních kol a automatickou převodovku DSG. Pokud toužíte po manuálu, tak musíte sáhnout po nejslabších nabízených motorizacích a jestliže potřebujete pohon všech kol, tak si musíte vybrat naopak jednu z těch nejvýkonnějších. Arteon Shooting Brake se nabízí ve dvou liniích – Elegance, ve které je testovaný kousek, a R-Line.
Pod kapotou modrého Arteonu Shooting Brake se nachází motor 2.0 TDI s výkonem rovných 200 koní. Jedná se tedy o nejvýkonnější diesel v nabídce – zrychlení z 0 na 100 km/hod je otázkou 7,9 sekundy a maximální rychlost je 233 km/hod. Jak už je asi patrné z těchto čísel, naftový dvoulitr propůjčuje Arteonu velmi solidní dynamiku. Motor se dále chlubí příkladnou kultivovaností, skvělým průběhem výkonu a rozumnou spotřebou. Automatická převodovka DSG má 7 rychlostních stupňů, řadí bleskurychle, bez cukání a logicky. Vadilo mi pouze to, že převodovka občas motor zbytečně dusí v nízkých otáčkách a pokud nemáte zvolený sportovní režim, tak musíte opravdu hodně šlápnout na plyn, aby DSG podřadilo. Testovaný vůz je vybaven také adaptivní regulací podvozku, který umožňuje skutečně široké možnosti nastavení. Já osobně jsem nejraději jezdil v režimu Comfort s převodovkou přepnutou do sportovního režimu. Pak je totiž Arteon Shooting Brake úžasně pohodlný, ale stále velmi dobře ovladatelný a převodovka ochotně podřazuje při sešlápnutí plynu. Jestliže si auto dáte kompletně do sportovního režimu, tak je až neuvěřitelné, jak moc rychle s ním můžete jet a jak krásně ovladatelný celý vůz je. Líbílo se mi i přesné řízení a dobře dávkovatelné brzy.
Stejně jako exteriér Arteonu, tak i interiér vozu nedoznal nějakých zásadnějších změn. Nejatraktivnější model Volkswagenu dostal kapacitní volant, novější verzi multimediálního systému (v nabídce jsou tři varianty), dotykový panel klimatizace či pozměněné výdechy klimatizace. Vnitřek Arteonu je i nadále pěkné místo k životu, ale nemohu se ubránit dojmu, že zcela nové modely ID.3 či Golf mají interiér zajímavější. Někdo ale zase může oceňovat, že vnitřek Arteonu má ještě starší klasičtější koncepci s více tlačítky. Rozhodně se není třeba obávat, že by ale Arteon zaostával v nabízené výbavě. Pochlubit se může už v sériové výbavě takovými prvky jako je adaptivní tempomat, adaptivní regulace podvozku, digitální kokpit, třízónová klimatizace, bezklíčkové odemykání a startování, LED světlomety či 8palcový multimediální systém s navigací. Fantastická jsou sedadla ErgoComfort, která se mohou pochlubit nejen vyhříváním a odvětráváním, ale i masážní funkcí. Co se prostornosti týče, tak přestože se jedná o shooting brake, tak prostoru je dostatek nejen na předních sedadlech, ale i na těch zadních. Zavazadlový prostor pak má v základním uspořádání 565 litrů, což je jen o 2 litry více než má klasický Arteon.
Nový Volkswagen Arteon Shooting Brake převzal, alespoň pro mě, žezlo nejatraktivnějšího modelu značky od „normálního“ Arteonu. Na tohle auto je zkrátka radost se dívat a pokud k němu přicházíte v noci, tak si užijete i tu uvítací světelnou show, kterou předvádějí jeho LED světlomety. Pochválit musím i nejsilnější naftový motor, převodovku DSG a jízdní vlastnosti. Naopak interiér by za mě mohl být o něco zajímavější. Oproti exteriéru to není taková bomba. Na druhou stranu je vnitřek Arteonu praktický a kvalitně vyrobený. Potěšila mě i bohatá základní výbava. Ta ale dost souvisí s cenou vozu. Arteon Shooting Brake totiž začíná 1 051 900 Kč (cena za 1.5 TSI s manuální převodovkou) a testovaná motorizace stojí od 1 232 900 Kč.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 968 ccm |
Výkon | 147 kW |
Točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.8 |
Mimo město | 3.9 |
Kombinace |
4.6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 233 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7.9 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 866 mm |
Šířka | 1 871 mm |
Výška | 1 447 mm |
Rozvor | 2 840 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 725 kg |