Test MINI Cooper: Perfektně jezdící stylovka


Aktuální generace tří a pětidvéřového hatchbacku a kabria od MINI byla představena již v závěru roku 2013. Prvním faceliftem vozy označené jako F55, F56 a F57 prošly v roce 2018. Tehdejší největší exteriérovou inovací byly příplatkové LED světlomety s inovovanou grafikou. Obzvláště populární se staly zadní světlomety s grafikou, která připomíná anglickou vlajku. Tento design se mezi vlastníky vozů MINI stal tak populární, že si lidé začali podobná světla montovat i do svých starších vozů MINI. Když pak automobilka představila na konci roku 2019 limitovanou verzi John Cooper Works GP s výrazným bodykitem a 306koňovým dvoulitrem, tak jsem si asi nejen já myslel, že je to velmi povedená rozlučka se současnou generací. Jenže skutečnost je jiná. Aktuální provedení zůstává nadále ve výrobě. Ne však v identické podobě, protože vozy prošly letos druhou modernizací.
Nejvýraznější exteriérovou novinkou je větší přední maska, která „sežrala“ samostatná obrysová a mlhová světla (již dříve chyběla u provedení JCW). Lehce pozměněn byl také tvar blatníků a zadního nárazníku a zadní mlhové světlo je nově „skryto“ v nárazníku. V nabídce jsou také nové laky a typy litých kol. Ozvláštnit můžete své MINI nově exteriérovými detaily v barvě Piano Black či vícebarevnou střechou Multitone, která kombinuje tři různé odstíny a můžete si jí prohlédnout na testovaném voze. Mimochodem, zajímavostí vícebarevné střechy je, že každé auto je vlastně unikát, protože při lakování dochází k drobným odchylkám v barevném vzoru v závislosti na tom, jak se mění podmínky okolního prostředí.
Modernizované MINI se nabízí ve variantách One, Cooper, Cooper S a John Cooper Works. První dva zmíněné modely mají 1,5litrový tříválec, který je v případě modelu One naladěný na 75 kW a v případě verze Cooper na 100 kW. O maximální výkon ve výši 131 kW u Cooperu S a 170 kW u JCW se pak stará dvoulitrový čtyřválec. Všechny uvedené motorizace jsou k mání s manuální i automatickou převodovkou (za příplatek). Z nabídky naopak zmizely všechny naftové verze. I nadále je naopak k mání elektrická verze Cooper SE nabízející 135 kW a dojezd až 253 km. Pro úplnost dodám, že i po poslední modernizaci je elektrická varianta k dispozici výhradně jako třídvéřový hatchback a vrcholná verze JCW není k mání jako pětidvéřový hatchback.
Pod kapotou testovaného exempláře se nachází 1,5litrový tříválec se 100 kW, který spolupracuje v mém případě se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Uvedený výkon ve spolupráci se samočinnou převodovkou stačí na zrychlení z 0 na 100 km/hod za 8,3 sekundy a maximální rychlost 203 km/hod. Benzínový tříválec je velmi kultivovaný, živý a ve vyšších otáčkách má pěkný jadrný zvuk. Osobně tento tříválec považuji dlouhodobě za jeden z nejpovedenějších vůbec. Automatická převodovka řadí rychle, logicky a bez cukání. Oceňuji také, že převodovka motor zbytečně nedusí, jak je dnes často zvykem.
Pokud si chcete užít co nejzábavnější jízdu, tak je vhodné auto přepnout do režimu sport, ve kterém pracuje motor i převodovka v ostřejším tempu. Ve spojení s téměř nekonečnou stabilitou podvozku to znamená, že na okresce či ve městě budete moct jezdit vážně rychle i s tímto „základním“ modelem. Na dálnici přece jen tříválcová varianta ztrácí poměrně rychle dech a pokud rádi jezdíte rychle po dálnici, tak rozhodně sáhněte po variantě Cooper S či JCW. Očekávatelnou daní za vynikající stabilitu je horší komfort na nerovnostech. Úžasné je také řízení, které na povely řidiče reaguje naprosto okamžitě. Brzdy jsou skvěle dávkovatelné, ale dokázal bych si je představit o něco výkonnější. I nadále tedy platí, že MINI patří mezi nejzábavnější malé vozy na trhu!
V interiéru došlo také k několika úpravám. Všimnout si můžete nového volantu, který může být poprvé i vyhřívaný, odlišně navržených vnitřních povrchů a výdechů ventilace či 5palcového digitálního kokpitu, který už byl v nabídce dříve pro některé varianty. Přepracovaný je také multimediální systém s 8,8palcovou obrazovkou, který podporuje bezdrátové CarPlay. Pochválit musím pozici za volantem, která se bude líbit všem nadšeným řidičům.
Celý interiér působí prémiově, má špičkovou ergonomii ovládání, je vyroben z pěkných materiálů a dobře postavený. Až tedy na virtuální kokpit, který má prakticky nulové možnosti individualizace a mizerné rozlišení. Prostoru je na předních sedačkách tak akorát. Zadní sedadla (i přes pětidvéřovou karoserii) nabízejí podstatně méně místa, ale na kratší cesty jsou použitelná. Mezi novinky ve výbavě patří vylepšené ambientní osvětlení či adaptivní tempomat, který nově podporuje funkci stop & go. Příjemnou změnou je, že už v základní výbavě jsou nyní LED světlomety vpředu i vzadu (všechny nové MINI tedy mají vzadu světla v designu vlajky Union Jack).
Třetí generace MINI je na trhu sice už nějaký rok, ale stále je to úžasně jezdící prémiová stylovka s luxusním interiérem. Garantuji vám, že když se v MINI svezete, tak si ho zamilujete. Jeho design i jízdní vlastnosti jsou zkrátka perfektní. Poslední modernizace sice nepřináší nic zásadního, ale osvěžuje design, obohacuje výbavu a nabízí nové prvky individualizace. Jediné, co mě na MINI trochu štve je, že nemá lépe udělaný digitální kokpit. Počítat je samozřejmě s tím, že se jedná o prémiový vůz, takže cena pětidvéřové varianty začíná na 534 300 Kč. Testované provedení Cooper se všemi příplatky pak vyjde na 832 160 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 499 ccm |
Max. výkon | 100 kW |
Max. točivý moment | 220 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace | 6.2-5.6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 207 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.3 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 023 mm |
Šířka | 1 727 mm |
Výška | 1 425 mm |
Rozvor | 2 567 mm |
Objem nádrže | 40 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 230 kg |