Test Škoda Enyaq iV 80: Normální auto, akorát na elektřinu
Model Enyaq iV je pro mladoboleslavskou Škodu naprosto revolučním vozem. Jedná se totiž o první plnohodnotný elektromobil této značky. Před Enyaqem sice automobilka krátce vyráběla Citigoᵉ iV, to ovšem bylo jen předělané konvenční Citigo. Mimochodem, Citigoᵉ iV bylo do města za 500 tisíc korun skvělá volba. Škoda, že nezůstalo ve výrobě déle.
Nová Škoda Enyaq iV stojí na elektrické platformě MEB, kterou využívají i další koncernové elektromobily jako je třeba Volkswagen ID.3. Na délku má elektrická novinka z Boleslavi 4 649 mm, na šířku 1 879 mm a na výšku 1 616 mm. Rozměrově je tedy Enyaq iV podobný konvenčnímu SUV Kodiaq. Design nového Enyaqu se mi osobně líbí – poznáte, že je to něco trochu jiného, ale zároveň vzhled perfektně sedí k ostatním modelům značky. Ozvláštnit si exteriér případně můžete svítícím grilem Crystal Face. Enyaq se nijak nesnaží skrývat svou velikost, právě naopak. Mohutnost celého vozu potrhují i velká 20palcová kola. Pokud byste rádi Enyaq s odvážnějším designem, tak Škoda již brzy představí SUV-kupé variantu.
O pohon Enyaqu se primárně stará elektromotor umístěný u zadní nápravy. Modely s pohonem všech kol pak mají další elektromotor vpředu. Škoda nabízí Enyaq v současné chvíli ve verzích 60, 80 a 80x s tím, že čísla jednotlivých verzí vyjadřují přibližnou kapacitu baterie a písmeno x značí pohon všech kol. Model 60 tedy má 62 kWh baterii (58 kWh z toho je využitelných), výkon 132 kW a dojezd až 411 kilometrů. Verze 80 nabízí 82 kWh baterii (z toho 77 kWh je k dispozici), výkon 150 kW a dojezd až 534 kilometrů. Současnou nabídku uzavírá varianta 80x, která má stejnou baterii jako 80, ale díky dvěma elektromotorům vyšší výkon (195 kW) a také nižší maximální dojezd (495 km). V budoucnu bude k mání ještě verze RS se dvěma elektromotory o výkonu 225 kW a 82 kWh baterií (opět 77 kWh bude využitelných). Na některých trzích, například v Německu, je k mání ještě slabší varianta 50 s 55 kWh baterií (využít lze 52 kWh), dojezdem až 360 kilometrů a výkonem 109 kW.
Co se dobíjení týče, tak základní verze se pyšní až 100 kW DC rychlodobíjením, díky kterému se Enyaq iV 60 nabije z 5 na 80 % za 35 minut na dostatečně výkonné nabíjecí stanici. Enyaq iV 80 a 80x se chlubí až 125 kW DC rychlonabíjením, se kterým je možné nabít elektrickou škodovku z 5 na 80 % za 38 minut. Na 11 kW AC nabíjecí stanici či na stejně výkonném wallboxu zabere nabítí verze 60 do plna 6 hodin a 15 minut. Verze 80 a 80x potřebují k plnému nabití o hodinu a 15 minut více. Mimochodem, pokud byste chtěli nabít Enyaq z klasické domácí zásuvky, tak verzi 60 dobijete na 100 % za 31 hodin a varianty 80 a 80x za 39 hodin.
Dynamika testované verze je více než dostatečná na běžné ježdění – Enyaq 80 iV umí zrychlit z 0 na 100 km/hod za 8,7 sekundy a maximální rychlost je 160 km/hod. Výkon je k dispozici okamžitě a plně dostačuje i při předjíždění na okresce či na dálnici. Benefitem elektromobilu je také absolutní plynulost a tichost jízdy. Je ovšem třeba říct, že Enyaq nepatří mezi elektromobily, které vás zatlačí do sedačky či ohromí zrychlení. Tohle je prostě normální auto. Akorát na elektřinu.
Podvozek odpovídá tomu, že se jedná o škodovku a rodinné SUV. Enyaq iV tedy nabízí výbornou stabilitu a ovladatelnost za každé situaci a velmi slušný komfort. Oceňuji rychlé a přesné řízení a skvělý rejd vozu. Naopak nástup brzd bych si představoval ostřejší. Aby Enyaq iV skutečně brzdil, tak musíte na brzdový pedál skutečně hodně šlápnout. Mimochodem, věděli jste, že Enyaq má vzadu pouze bubnové brzdy? Samozřejmostí je rekuperace během jízdy. Škodovka nabízí obvyklé režimy D a B a intenzitu rekuperace je možné regulovat pádly pod volantem. Enyaq tedy nenabízí rekuperaci na základě dopravní situace jako to má Volkswagen.
A jak je na tom reálný dojezd Enyaqu iV 80? Musím říct, že tato elektrická škodovka patří mezi první testované elektrické vozy, u kterých si troufnu říct, že reálný dojezd už nepředstavuje jakýkoliv problém. Snad akorát u tras delších než 1 500 kilometrů „na jeden zatáh“ si dovedu představit, že už by vás nemuselo bavit Enyaq dobíjet. Ale jak často a zda vůbec tolik kilometrů jezdíte? Na dálnici Enyaq iV 80 bez problému ujede 300 až 350 kilometrů běžným dálničním tempem. Na okresce se pak lze bezpečně spolehnout na to, že Enyaq iV 80 ujede více než 400 kilometrů na jedno nabití. Ve městě pak lze ujet ještě o něco více.
Interiér Enyaqu iV působí neuvěřitelně vzdušně a moderně. Hlavní dominantou této elektrické škodovky je obří 13palcový dotykový displej, skrze který se ovládá téměř všechno. Prostředí tohoto systému je přehledné, rychlé a za celou dobu testování se mi stalo jen jednou, že se systém zasekl (pomohl restart celého systému). Zcela bezproblémově fungovalo celou dobu i bezdrátové CarPlay, které na takto velkém displeji vypadá fakt pěkně. Před řidičem pochopitelně nechybí druhý displej, který ovšem trochu překvapivě má úhlopříčku jen 5,3 palce. Osobně mi to ale vůbec nevadí, protože zobrazuje (skoro) všechno důležité. Chybí mi akorát procentuální ukazatel stavu baterie, který jsem dohledal jen poměrně hluboko v multimediálním systému. Naopak oceňuji, že auto perfektně a přesně informuje o nabíjení nejen přímo v multimediálním systému, ale i v aplikaci v telefonu. Líbí se mi také snadné nastavení do kolika procent se auto má nabít. Výhrady nemám ani k použitým materiálům, které sice nepůsobí vyloženě prémiově, ale ani levně. A především nikde nic nevrže.
Samozřejmostí je špičková výbava – Enyaq iV se chlubí už v základu například již zmíněným multimediálním systémem, LED světlomety, hlídáním jizdního pruhu, zadní kamerou, bezklíčkovým odemykáním a startováním či třízónovou klimatizací. V případě, že sáhnete po lépe vybaveném Enyaqu, tak se můžete těšit i na adaptivní tempomat, adaptivní vedení v pruhu, head-up displej s rozšířenou realitou, tepelné čerpadlo či panoramatickou střechu. Vynikající vychytávkou v rámci bezklíčkového odemykání a startování je, že auto nemusíte zapínat a vypínat. Stačí nastoupit, zmáčknout brzdu, zvolit D a můžete vyrazit. A podobně to funguje i na konci jízdy. Poté, co si toto vyzkoušíte, tak už nikdy nebudete chtít auto, které se musí zapínat či vypínat. Enyaq iV je na tom dobře i co se týče prostornosti a praktičnosti. Do vozu se komfortně vejde čtveřice dospělých a zavazadlový prostor má 585 litrů.
Škoda Enyaq iV je dobře udělaný normální (v tom nejlepším slova smyslu) rodinný vůz. Akorát na elektřinu. Pokud si dnes chcete koupit Kodiaqa (nebo jiné rodinné SUV se spalovacím motorem), tak už byste vážně měli přemýšlet, zda Enyaq není lepší volba. Já si totiž myslím, že pro podstatnou část lidí je právě Enyaq už nyní vhodnější varianta. Vzhledem k tomu, že se jedná o elektromobil, tak navíc získáte řadu výhod – bezproblémové parkování na ulici ve větších městech či jízdu po dálnici bez nutnosti kupovat elektronickou známku. Cena Enyaqu iV začíná na 1 124 900 Kč za verzi 60. Já osobně bych šel do verze 80, která stojí nejméně 1 254 900 Kč. Za pohon všech kol si pak připlatíte 65 000 Kč, což bych udělal jen v případě, že skutečně nutně potřebujete pohon všech kol.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Max. výkon | 150 kW |
Max. točivý moment | 310 Nm |
Spotřeba | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | – |
Výkony | |
Max. rychlost | 160 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8,7 s |
Převodovka | |
jednostupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 649 mm |
Šířka | 1 879 mm |
Výška | 1 616 mm |
Rozvor | 2 770 mm |
Kapacita baterie | 82 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 2 107 až 2 148 kg |