Test Škoda Octavia RS 2.0 TSI (2022)
Škoda Octavia patří v Česku mezi nejskloňovanější vozy. A tradičně největší vášně tvoří sportovně laděné varianty RS. Jak funguje nejnovější Octavia RS v té „nejřidičtější“ verzi s benzínovým dvoulitrem a manuální převodovkou? Pojďme se na to podívat…
Ještě než se dostanu k samotné technice a jízdním vlastnostem, tak se musím krátce zastavit u designu. Zatímco předchozí generace po faceliftu budila svým vzhledem poměrně divoké reakce, tak čtvrtá generace byla naopak přijata veřejností velmi pozitivně. A není se čemu divit – nejnovější Octavia je vážně pohledný vůz. Obzvláště pak ve sportovní verzi RS, která nabízí ještě agresivnější a dynamičtější design s černými doplňky. K líbivému vzhledu „eReSa“ přispívá i o 15 mm snížení podvozek. Mimochodem, pokud byste toužili pouze po sportovním vzhledu, tak nemusíte kupovat rovnou provedení RS, ale můžete sáhnout po nově nabízené verzi Octavia Sportline.
Čtvrtá generace Škody Octavia RS se vůbec poprvé nabízí ve třech variantách. Kromě obvyklé benzínové a naftové varianty mladoboleslavská automobilka zařadila do nabídky i moderní plug-in hybrid. Dnes se však budu věnovat, jak už jsem zmínil, té řidičsky nejzajímavější verzi. Pod kapotou velmi pohledného červeného liftbacku se tedy nachází dvoulitrový čtyřválec TSI naladěný na 245 koní a 370 Nm. Ano, to jsou stejné hodnoty jako nabízela předchozí generace, což je trochu škoda. Bývá zvykem, že nová generace nabídne vyšší výkon. Na druhou stranu 245 koní není rozhodně málo. Tento výkon ostatně stačí na zrychlení z 0 na 100 km/hod za 6,8 sekundy a maximální rychlost 250 km/hod. Benzínové RS můžete mít i s automatickou převodovkou DSG, která je co se týče zrychlení na stovku o 0,1 sekundy rychlejší.
Když s Octavií RS jedete normálně, tak se chová jako jakákoliv jiná Octavia. Díky adaptivním tlumičům je auto i velmi pohodlné (pouze je potřeba počítat při přejezdu větších nerovností s nižší světlou výškou sportovní verze). Stačí ovšem vyjet na zakroucenou okresku, dát sportovní režim a z Octavie RS se stane překvapivě schopně jezdící vůz, který vykouzlí řidiči úsměv na tváři. Dvoulitrový motor má nejen hodně sil, ale jeho výkon se také perfektně dávkuje a má rychlý nástup. Manuální šestistupňová převodovka má přesné a krátké dráhy. Brzdy se příjemně ovládají a mají dostatek výkonu. Řízení je ve sportovním režimu příjemně tuhé a přesné, ale mohlo by být více komunikativní. A o perfektní přilnavost a stabilitu se stará skvělý adaptivní podvozek a elektronicky řízený samosvorný diferenciál na přední nápravě (motorizace 2.0 TSI je mimochodem jediná, která samosvor má). Velmi schopná je Octavia RS také na dálnici, kde bez problému ochotně akceleruje i daleko za hranicí českých rychlostních limitů. Výhradu mám vlastně pouze jednu. A to k umělému zvuku motoru z reproduktorů, který se váže ke sportovnímu režimu. Je nepřirozený a hodně výrazný. Naštěstí ho však lze vypnout v individuálním režimu.
Interiér Octavie RS je pochopitelně velmi podobný standardnímu provedení, ale nějaké odlišnosti najít lze. Patří mezi ně sportovní tříramenný volant, sportovní sedačky, semišové obšití palubní desky či dekor s karbonovým vzhledem. Verze RS se chlubí velmi dobrou výbavou už v základu – nechybí například Matrix-LED přední světlomety, adaptivní tempomat, infotainment ve verzi Columbus s 10palcovou obrazovkou, bezdrátovým CarPlay a navigací, parkovací senzory vpředu a vzadu nebo bezklíčkové odemykání a startování. A ve všem ostatním je to ta dobře udělaná Octavia čtvrté generace, která má kvalitně postavený interiér, dostatek místa vpředu i vzadu nebo zavazadlový prostor o objemu 600 litrů a jejímž hlavním ovládacím centrem je infotainment, což nemusí všem vyhovovat.
Škoda Octavia RS je perfektní univerzál pro ty, kteří potřebují pohodlné a praktické auto, ale zároveň se chtějí občas za volantem pobavit. Až na ten umělý zvuk motoru, který se mi vážně nelíbí, jsem za celý týden testování nepřišel na nic, co by bylo možné této škodovce vytknout. Základní cena Octavie RS 2.0 TSI je 964 900 Kč, což je téměř dvojnásobek toho, co stojí základní běžná Octavia, ale i tak si myslím, že je to cena přiměřená a akceptovatelná, vzhledem k tomu co RS umí a nabízí.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 395 ccm |
Max. systémový výkon | 180 kW |
Max. systémový točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 6,74 – 7,07 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6,8 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 702 mm |
Šířka | 1 829 mm |
Výška | 1 457 mm |
Rozvor | 2 681 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 489 až 1 589 kg |