Test Honda HR-V 1.5 i-MMD (2022)
Honda letos vstupuje na český trh s třetí generací modelu HR-V. Nový model tohoto kompaktního crossoveru dostává naprosto odlišný zakulacený design a svažitou záď připomínající SUV kupé. Za nový design lze Hondu jednoznačně pochválit. Na pohled je nové HR-V fakt pěkné auto s vyváženými proporcemi.
O pohon nové Hondy HR-V se stará výhradně hybridní motorizace, kterou už můžete znát z modelu Jazz. Pod kapotou je tedy 1,5litrový atmosférický benzínový čtyřválec (107 koní a 131 Nm), který pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu, a elektromotor (131 koní a 253 Nm). Hybridní systém Hondy funguje na jiném principu, než ten nejznámější od Toyoty. O pohon vozu se primárně stará elektromotor a benzínový motor slouží především jako zdroj energie, která je vyráběna skrze elektrický generátor. Benzínový agregát se zapojuje na přímo až ve vyšších rychlostech skrze stálý převod.
Nejpříjemněji hybridní systém funguje ve městě. Honda je v nižších rychlostech opravdu hodně času schopna jet čistě na elektřinu, což v kombinaci s absolutní plynulostí a okamžitými reakcemi způsobuje, že se řidič v HR-V ve městě cítí jako za volantem elektromobilu. Už o něco méně komfortně hybridní systém funguje mimo město. Na okreskách a především na dálnici dochází totiž k častému vytáčení spalovacího motoru do vysokých otáček. V rychlostech nad 100 km/hod je pak potřeba počítat s omezenou dynamikou, takže pokud rádi jezdíte rychle, tak s tímto motorem příliš spokojeni nebudete. Jestliže naopak máte rádi plynulou a pohodovou jízdu a na dálnici jezdíte 130 až 140 km/hod, tak tento hybrid budete milovat. Pochválit je nutné hybridní systém také za to, že skutečně šetří palivo – testovací týden jsem končil s průměrnou kombinovanou spotřebou 5,9 litru na 100 km.
Podvozek Hondy HR-V funguje excelentně. Automobilka ideálně trefila mix komfortu a stability, takže HR-V příjemně filtruje nerovnosti i se dobře ovládá. Řízení je pak přesné a brzdy se příjemně dávkují (přestože se jedná o hybrid). Hondě nechybí režim B, ve kterém vůz více rekuperuje (intenzitu lze nastavit pádly pod volantem) a tedy intenzivněji sám brzdí. Právě rekuperace při zpomalování a energie ze spalovacího motoru jsou to, co dobíjí baterii o kapacitě 1,08 kWh.
Honda zcela změnila u nové generace HR-V také interiér. A to výrazně k lepšímu. Japonský crossover si polepšil v oblasti designu, zpracování i použitých materiálů. Vnitřek nového HR-V působí až prémiovým dojmem. Velkou pochvalu si zaslouží nový multimediální systém s dotykovým displejem, který podporuje bezdrátové Apple CarPlay. HR-V tak konečně má moderní a dobře fungující multimediální systém. Jen je škoda, že „sklo“ obrazovky je pravděpodobně z nějakého hodně levného materiálu, takže displej neustále vypadá upatlaně (i když je naprosto čistý).
Zajímavě si Honda poradila s kapličkou přístrojů, jejíž levá polovina je tvořena displejem a pravá klasickým analogovým budíkem, který zobrazuje rychlost. Ovládání displeje skrze tlačítka na volantu je intuitivní a obrazovka nabízí nejrůznější možnosti zobrazení. Vždy pak displej zobrazuje rychlost v číslech.
Sympatické je, že už základní výbava Elegance je velmi bohatá. Nejnižší výbavový stupeň mimo jiné obsahuje pokročilý systém podpory řízení, bezklíčkové odemykání a startování, již zmíněný multimediální systém, LED světlomety nebo adaptivní tempomat. Nejvyšší výbava Advance style, kterou mám v testu, má pak navíc třeba skvěle hrající prémiový audiosystém, bezdrátové nabíjení telefonu nebo aktivní přisvěcování do zatáček. Co se funkčnosti jednotlivých prvků výbavy týče, tak až na čtení značek a příliš zbrklý adaptivní tempomat vše funguje perfektně. Výhodou je i snadné a logické ovládání celého vozu. Třešničkou na dortu jsou pak flexibilní zadní sedadla, které je možné nejen snadno sklopit tak, že vznikne úplná rovina, ale také zvednout jejich sedáky a vytvořit tak prostor pro převoz většího nákladu v kabině (viz fotogalerie). Zavazadlový prostor má objem 335 litrů, což není mnoho, ale kufr má ideální tvar a páté dveře nabízí velký nakládací otvor.
Nová Honda HR-V má perfektní hybridní pohon, krásný design a funkční a kvalitní interiér. Vytknout celému vozu lze jen dvě věci – horší dynamiku ve vyšších rychlostech a věčně „upatlaný“ displej multimediálního systému. Jinak lze HR-V jen chválit. Pohled do ceníku následně prozrazuje, že nové HR-V začíná na částce 729 900 Kč, což mi přijde jako velmi dobrá nabídka!
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 498 ccm |
Max. výkon | 96 kW |
Max. točivý moment | 253 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 5.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 170 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,7 s |
Převodovka | |
automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 340 mm |
Šířka | 1 866 mm |
Výška | 1 582 mm |
Rozvor | 2 610 mm |
Objem nádrže | 40 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 452 kg |