Test Opel Zafira-e Life L 75 kWh Elegance (2023)

Pod jménem Zafira prodával Opel léta prostorné MPV. Dnes ovšem německá automobilka, vlastněná koncernem Stellatins, nabízí pod tímto názvem velkou osobní dodávku. Ta je navíc výhradně elektrická. Se spalovací verzí pořídíte pouze pracovní provedení, které se ale jmenuje Vivaro.
Zafira-e Life, jak zní celý název této elektrické osobní dodávky, je k mání ve dvou provedeních – M a L. Tyto verze od sebe odlišuje pochopitelně délka (a prostornost) – kratší verze má na délku 4 956 mm a delší 5 306 mm. Design je pochopitelně velmi podobný jako u ostatních dodávek koncernu Stellantis. Jedinou odlišností je trochu jiná maska a loga Opelu. Momentálně se však vzhled liší více, jelikož francouzské verze této dodávky už dostaly facelift a Opel na něj zatím čeká.
O pohon tohoto elektrického Opelu se stará dobře známý vpředu uložený synchronní elektromotor s permanentními magnety, který nabízí maximálně 100 kW a 260 Nm. Tento motor se nachází v řadě elektrických vozů z koncernu Stellantis. Baterie jsou dvě. Menší má 50 kWh a větší 75 kWh. S tou větší, která je i v testovaném voze, má podle měřícího cyklu WLTP ujet Opel na jedno nabití až 330 kilometrů.
Co se dobíjení týče, tak i zde je vše jako v případě jiných elektrických modelů z koncernu a Zafira disponuje až 100 kW rychlodobíjením, díky kterému se 75 kWh baterii nabije na 80 % za 48 minut. Z 11 kW wallboxu pak nabití trvá zhruba 7 hodin. Nabití přes noc tak doma zvládnete úplně v pohodě. Naopak rychlonabíjení na delších cestách vás bude celkem brzdit, protože více než 45 minut už je celkem doba. Alespoň, že dodávka díky své prostornosti umožňuje v druhé řadě pohodlnou práci na notebooku či naopak odpočinek během dobíjení.
Naopak s dynamikou Opelu Zafira nemám problém. Myslet je ovšem třeba na to, že maximální výkon 100 kW dostanete jen v režimu Power. V režimu Normal máte k dispozici 80 kW a v režimu Eco pak jen 60 kW. Poměrně brzy narazíte na maximální rychlost vozu, která je jen 130 km/hod. Elektrická varianta jezdí velmi podobně jako jezdila ta spalovací – je stabilní, pohodlná a celkově dobrým společníkem. Elektrický pohon přidává ticho a plynulost. Dojezd bohužel není bůh ví jaký ani s větší baterií. Maximálně se Zafirou-e Life najedete na jedno nabití nějakých 200 kilometrů, ale může to být i méně, zejména pokud pojedete po dálnici. Spotřeba německé dodávky se totiž pohybuje někde mezi 30 a 40 kWh na 100 km dle jízdního stylu a trasy.
Interiér Zafiry-e Life se od dřívějších spalovacích verzí odlišuje jen v detailech – elektrická varianta dostala specifický přístrojový štít, nový volič převodovky či tlačítko s bleskem, po jehož stisknutí se zobrazí na displeji multimediálního systému informace o spotřebě nebo tocích energie. Zajímavostí také je, že dvířka nabíjecích portů nejsou na místě původního tvoru pro tankování, kde je nyní jen záslepka, ale nachází se před řidičovými dveřmi, což je vcelku praktické umístění. Velmi příjemnou vychytávkou jsou elektrické boční dveře. Naopak s obřím víkem zavazadlového prostoru se celkem nadřete.
Testovaný Opel se chlubí i velmi dobrou výbavou – zmíním například bezklíčkové odemykání a startování, 230V zásuvkou pod sedadlem spolujezdce, xenonové světlomety, dvouzónovou klimatizaci, extra klimatizaci pro zadní sedadla či vyhřívané přední sedadla.
Osobní dodávka od Opelu zvládne převézt 6 až 9 lidí podle konfigurace. A pokud naopak sedadla vyndáte, což lze a je to vcelku jednoduché, tak získáte obří vnitřní prostor, který může dobře posloužit při kempování či stěhování. Pochválit musím i velké množství odkládacích prostor, kvalitu interiéru a ergonomii ovládání.
Opel Zafira-e Life má své nesporné klady. Patří mezi ně prostornost, slušná výbava, dobré jízdní vlastnosti i plynulost a tichost elektrického pohonu, který má rovněž dostatek výkonu. Ovšem poměrně výrazným nedostatkem je dojezd, rychlost dobíjení a cena. Tato elektrická dodávka totiž stojí nejméně 1 349 990 Kč. A to se jedná o vůz v základní výbavě (prodává se pod názvem Vivaro-e Combi), s kratším rozvorem a pouze 50 kWh baterií. Testovaná výbava a větší baterie pak stojí dokonce 1 899 990 Kč. Jestli vám ale zmíněné nevýhody nevadí, protože třeba máte velkou rodinu, nejezdíte často dálky a máte fotovoltaickou elektrárnu doma, tak do elektrické Zafiry klidně jděte. Je to totiž jinak dobré auto.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Max. výkon | 100 kW |
Max. točivý moment | 260 Nm |
Spotřeba (kWh na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 26,1 – 21,7 |
Výkony | |
Max. rychlost | 130 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12,1 až 13,3 s |
Převodovka | |
jednostupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5 306 mm |
Šířka | 2 010 mm |
Výška | 1 890 mm |
Rozvor | 3 275 mm |
Kapacita baterie | 75 kWh |
Pohotovostní hmotnost |
2 167 kg |