Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 (2017): Tohle auto se povedlo!


Nové SUV se jmenuje Kodiaq podle velkého medvěda kodiaka, který obývá stejnojmenný ostrov u jižního pobřeží Aljašky.
Škoda Kodiaq je auto, o kterém poslední měsíce všichni mluví. O novém modelu domácí automobilky mluví i ti, kteří se o auta jinak vůbec nezajímají. Poprvé se Kodiaq ukázal jako koncept Vision S na autosalonu v Ženevě v březnu 2016. Následně škodovka postupně odhalovala sériový Kodiaq a ke kompletnímu představení došlo v Berlíně v září 2016. Vzhled je do velké míry subjektivní záležitost, ale nám se Kodiaq líbí. Snad jen kliky dveří bychom si dokázali představit o něco výše. Letos v lednu pak mladoboleslavská automobilka uvedla ještě varianty Kodiaq Scout a Kodiaq Sportline, které časem také otestujeme.
Dnes tu ale máme standardní Kodiaq, který má pod kapotou motor 2.0 TDI naladěný na 110 kW a 340 Nm. Tento výkon stačí českému SUV v 7místném provedení na zrychlení z nuly na sto za 9,8 vteřin a maximální rychlost 195 km/hod. V našem případě byl dvoulitrový čtyřválec spojen s pohonem všech kol a manuální šestistupňovou převodovkou, která má přesný a hladký chod.
Kromě dvoulitru se 110 kW si můžete do Kodiaqu pořídit ještě silnější verzi 2.0 TDI, která má 140 kW a rovných 400 Nm. Tato verze je vždy vybavena pohonem všech kol a 7stupňovou převodovkou DSG. V nabídce jsou i dva benzínové motory – čtyřválec 1.4 TSI nabízející 110 kW a dvoulitr o výkonu 132 kW. Silnější benzínová varianta je opět spojena vždy s automatem a pohonem 4×4. U ostatních verzí můžete mít za stejnou cenu buď pohon všech kol a manuál a nebo předokolku s automatem. Lze si samozřejmě připlatit a mít verzi s pohonem všech kol a DSG. Za zmínku také stojí to, že motor 2.0 TDI 140 kW vybavený převodovkou DSG nespolehá jako u Superbu na šestistupňovou převodovku DQ250, ale na sedmistupňovou DQ500. Proč je to důležité? Protože DQ500 zvládá až 600 Nm a Kodiaq tak může využívat plný výkon nejen na pátý a šestý převodový stupeň jako je to v případě Superbu.
Jak se jezdí s námi testovanou variantou? Již z času zrychlení lze odvodit, že tato varianta bude vyhovovat spíše vyznavačům klidné jízdy. Výkonu má Kodiaq na normální ježdění dostatek a rozhodně nebudete brzdou provozu, ale nelze jednoduše počítat s tím, že vám Kodiaq s touto motorizací nabídne špičkové zrychlení. Pro někoho nedostatečný výkon je ale jediným nedostatkem naftového dvoulitru, jelikož ve všem ostatním je vynikající. Škodovce se velmi povedlo odhlučnění motoru a do interiéru se nepřenáší ani žádné vibrace, kterými jsou naftové motory známé. Přiměřená je i spotřeba motoru. Z Prahy na Ještěd a zpět jsme jeli s Kodiaqem za 6,3 litru na 100 kilometrů. Cestování po Praze zvládá Kodiaq za zhruba 7,5 litru.
Námi testované auto bylo vybaveno adaptivním podvozkem, který má následující režimy: comfort, normal, sport a sníh. Jestliže máte pohon všech kol a offroad paket, tak navíc dostanete ještě offroad režim, který aktivuje například asistent sjíždění kopců. Na silnici se nám nejlépe jezdilo v režimu comfort, ve kterém je Kodiaq hezky pohodlný, ale zároveň v zatáčkách nabízí dostatečnou stabilitu. Komu by vadilo mírné houpání v tomto režimu, tak stačí zvolit režim normal a pohupování zmizí. Za zbytečný považujeme režim sport. I když je Kodiaq postaven především na jízdu po silnici, tak se neztratí ani v terénu, jestliže máte variantu s pohonem všech kol. Maximální nájezdový úhel 22°, zadní nájezdový úhel 23,1°, přechodový 19,7° a světlá výška 194 mm ostatně dost jasně ukazují, že Kodiaq v terénu není úplně marný.
Interiér je podobný Superbu, ale nové jsou například horizontální výdechy klimatizace. A Škoda opět u Kodiaqu ukázala, že umí udělat precizní interiér, který sice nemá extra zajímavý vzhled, ale vše funguje naprosto dokonale a přesně podle představ. Uvnitř se vám nepodaří najít jediný ergonomický nedostatek, což má za následek, že v Kodiaqu velmi rádi trávíte čas. Sedí se příjemně vysoko a přední sedadla jsou naprosto skvělá. Naposledy jsme takto pohodlné sedačky zažili v Land Roveru Discovery. Na dlouhé cesty je Kodiaq zkrátka ideální. Druhá řada sedadel také nabízí docela dobrý komfort, což ale rozhodně neplatí o třetí řadě sedadel, kterou bychom si osobně nekupovali. Místa v třetí řadě je totiž velmi málo a navíc sedačky zmenšují zavazadlový prostor i ve chvíli, kdy jsou složené. Kodiaq je vybaven i řadou zajímavých technologií. Velmi se nám líbí full LED světla, která oproti škodováckým bi-xenonům svítí perfektně. Velmi šikovná je třeba i 360stupňová parkovací kamera a nebo systém pro manévrování s přívěsem. Nechybí samozřejmě ani adaptivní tempomat, parkovací asistent, asistent pro jízdu v pruzích a nebo asistent hlídající mrtvý úhel. A konečně se také objevuje u Škody vyhřívaný volant. Kodiaq má i několik nových simple clever řešení – například automatickou ochranu dveří a nebo držák na pití, který umožňuje otevřít si láhev jednou rukou. Kromě nových řešení tu nalezneme i ty dobře známá. Velmi dobře funguje i virtuální pedál, který umožňuje bezdotykové otevírání a zavírání zavazadlového prostoru.
Samotný odstavec si pak zaslouží multimediální systém Columbus, který je na velmi vysoké úrovni. Systém se ovládá skrze osmipalcovou dotykovou obrazovku se skleněným designem. Columbus je konečně automobilový systém, který odpovídá dnešním tabletům a smartphonům. Ovládání je intuitivní a reakce jsou bleskové. Stejně tak nechybí ani špičkové rozlišení. Škoda do multimediálního systému přidala ještě funkci Škoda Connect, která celý systém posouvá mezi nejlepší na trhu. Škoda Connect totiž umožňuje přístup k online službám – přímo v autě tak máte přehled o počtu volných míst na parkovištích a nebo vidíte ceny pohonných hmot u čerpacích stanic. Další vychytávkou je vzdálený přístup k vozidlu skrze aplikaci v mobilu a v chytrých hodinkách. Na dálku se i skrze například Apple Watch můžete podívat, zda je auto zamčené, kolik paliva je v nádrži a kde auto parkuje. V mobilní aplikaci pak lze i spustit blikání/houkání, které se hodí v momentě, kdy nemůžete auto najít na velkém parkovišti. Perfektní je i přehled o jednotlivých jízdách, kde vidíte ujetou vzdálenost, dobu jízdy, průměrnou rychlost a průměrnou spotřebu. Skrze aplikaci v mobilu si lze nahrát i cíl do navigace. Šikovná je i komunikace auta se servisem. Pokud nejste příznivci chytrých mobilů a hodinek, tak má Škoda Connect i webové rozhraní. Všechny tyto služby jsou možné díky SIM kartě s datovým tarifem, který funguje po celé Evropě. Tohle se škodovce prostě povedlo. Snad jen komunikace mezi mobilem a autem by mohla být o něco rychlejší.
Jak asi z textu vyplývá, Škodu Kodiaq lze rozhodně doporučit. Tohle auto je sakra dobré, což potvrzuje i jeho úspěch na trhu. Navíc se škodovce podařilo Kodiaqem přilákat řadu nových zákazníků. Víme o hodně lidech, který by si Octavii nebo Superb nikdy nekoupili, ale Kodiaq chtějí. Zajímavostí také je, že velká část zákazníků si kupuje vybavené exempláře, takže základních Kodiaqů za 677 900 Kč na silnicích moc neuvidíme. Škoda si za výbavu nechá docela dost zaplatit, ale evidentně si to může dovolit. Dodejme, že základní výbava obsahuje například 7 airbagů, dvouzónovou klimatizaci, 17palcová kola, infotainment Swing s 6,5“ dotykovým displejem a Bluetooth a nebo multifunkční volant. Naopak v základní výbavě chybí tempomat nebo přední mlhovky.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 968 ccm |
Max. výkon | 110 kW |
Max. točivý moment | 340 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.5 |
Mimo město | 4.9 |
Kombinace | 5.5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 195 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.8 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 697 mm |
Šířka | 1 882 mm |
Výška | 1 676 mm |
Rozvor | 2 791 mm |
Objem nádrže | 60 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 668 kg |