Test Škoda Octavia RS 2.0 TDI (2017): Čtyři oči eReSu sluší

Škoda Octavia třetí generace prošla před časem faceliftem. Ten se nedotkl pouze standardního provedení, které jsme již vyzkoušeli, ale také terénní verze Scout a sportovního modelu RS. A právě o druhé jmenované verzi se dnes budeme bavit. Vyzkoušeli jsme totiž modernizovanou Škodu Octavia RS s naftovým dvoulitrem. Dieselové provedení verze RS se do výroby dostalo poprvé v roce 2006. Tehdy se jednalo o druhou generaci Octavie, která měla 125 kW a 350 Nm.
Jestliže hledáte Octavii, které čtyři oči jednoznačně prospěly, tak je to zcela jasně právě sportovní provedení RS. Nová příď vypadá drsněji a fakt dobře. Oproti uhlazenému Golfu GTD vyvolává Octavia RS na pohled mnohem více emocí. Povedená je i odvážná zelená barva. Nejzásadnější konstrukční změnou je rozšíření rozchodu zadních kol, díky kterému Octavia vypadá také o kus lépe. Exteriér Octavie RS tak kazí akorát falešné výfuky.
Na rozdíl od benzínových verzí se naftové RS nedočkalo výkonových změn. I nadále tak pod kapotou nalezneme dvoulitrový čtyřválec, který nabízí 135 kW a 380 Nm. Motor může spolupracovat buď s manuální převodovkou, nebo s převodovkou DSG. Vybrat si ještě můžete mezi předokolkou a pohonem 4×4, který ovšem lze mít pouze s automatem. A vlastně si ještě můžete vybrat, zda chcete liftback, nebo combi. My měli na test liftback s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou. V této konfiguraci zvládne Octavia RS zrychlení z nuly na sto za 7,9 vteřin a maximální rychlost je 232 km/hod.
Octavia RS s naftovým motorem rozhodně není pomalé auto a výkon vám bude chybět opravdu málokdy, ale jestliže se má jednat o sportovní variantu, tak bychom si představovali o kousek větší výkon. Kromě výkonu ale nelze mít k motoru výhrady – má kultivovaný chod, nízkou spotřebu (najeli jsme s autem přes 1 500 kilometrů se spotřebou 5,7 litru na sto) a výkon je k dispozici okamžitě a dobře se dávkuje. Příliš výhrad nelze mít ani k podvozku, který umí být díky adaptivním tlumičům celkem pohodlný, ale na druhou stranu i tuhý ve sportovním režimu, takže vás v zatáčkách podrží. Jak už to tak bývá – řízení je přesné, ale bez větší zpětné vazby. Dobré jsou i brzdy a manuální šestikvalt, který je přesný a má hladký chod. S naftovou Octavií RS nelze jet vyloženě sportovně, ale můžete jet svižně a navíc k tomu máte její skvělou praktičnost.
Sportovní model má pár odlišností i uvnitř. Dostanete například jiný volant a sedačky, imitaci karbonu a všudypřítomné znaky RS. A pak samozřejmě také perfektně zpracovaný, prostorný a kvalitní interiér, který nabízí i běžné Octavie. Novinkou je 9,2palcový dotykový displej se skleněnou povrchovou úpravou. Infotainment nabízí mimo jiné online služby a vzdálený přístup k vozu, což již známe z Kodiaqu. Oproti Kodiaqu však dostala Octavia větší displej, nové prostředí a naopak přišla o otočný ovladač hlasitosti a další tlačítka okolo displeje. Je tak třeba si na ovládání trochu zvyknout, jelikož nově se vše dělá skrze menu a nikoliv volbou tlačítek okolo displeje. Nové prostředí více připomíná systém ovládání, který známe ze smartphonů. K dispozici je i celá armáda dobře odladěných asistenčních systémů. Zmiňme adaptivní tempomat, čtení dopravních značek, hlídání jizdního pruhu a nebo hlídání mrtvého úhlu. Velkým plusem jsou i nové LED světlomety, které svítí mnohem lépe než předchozí bi-xenony.
Závěr? Škoda Octavia RS s naftovým motorem sice není sportovní auto v pravém slova smyslu, ale pokud vám stačí, že vypadá opravdu drsně a jede svižně, tak si jí kupte. A ta kontroverzní příď vypadá ve verzi RS sakra dobře! Kromě toho dostanete opravdu kvalitní a praktické auto, na kterém se složitě hledají chyby. A ten naftový čtyřválec jezdí skutečně úsporně…
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 968 ccm |
Max. výkon | 135 kW |
Max. točivý moment | 380 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.1 |
Mimo město | 3.9 |
Kombinace | 4.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 232 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7.9 s |
Převodovka | |
šestistupňový manuál | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 689 mm |
Šířka | 1 814 mm |
Výška | 1 448 mm |
Rozvor | 2 680 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 445 kg |