Test Mazda CX-3 1.8 SKY-D115: Skvělý parťák na každý den

Mazda dělá tak trochu old school auta. Na první pohled to ale rozhodně nepoznáte, jelikož se toto tvrzení netýká designu. V této oblasti naopak vyrábí auta moderní, stylová a nadčasová. I po letech tedy stačí malý facelift jako je tomu u dnes testovaného modelu CX-3 a Mazda zase vypadá jako zbrusu nová. Za zmínku stojí detail v podobě dvou skutečných koncovek výfuku, které skvěle ukazují, že Mazda si dělá auta po svém a my jí za to máme fakt rádi.
Mazda je také známá tím, že jako jediná použivá i v dnešní době na evropském trhu atmosférické motory. I do takového drobečka jako je CX-3 si můžete dopřát benzínový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 121 či 150 koní. Slabší varianta je vždy předokolka a může být spojena s manuálem i s automatem. Naopak silnější verze je vždy čtyřkolka a na výběr je opět manuální i automatická převodovka. Japonská automobilka pro CX-3 ovšem nabízí i diesel. Konkrétně se jedná 1,8litrový čtyřválec, který má 115 koní. K mání je jako předokolka s manuálem, předokolka s automatem či čtyřkolka s automatem. Jak už bývá u asijských značek zvykem, na výběr je z několika pevně navolených výbavových stupňů, které nelze volně kombinovat se všemi nabízenými pohonnými jednotkami. Za nabídku pohonu všech kol a poctivou automatickou převodovku s měničem si Mazda ale bez debat zaslouží velkou pochvalu.
My jsme si na test vybrali naftovou verzi s manuálem a pohonem předních kol. K dispozici tedy máme 115 koní a 270 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere CX-3 v této konfiguraci 9,9 vteřiny a maximálně se rozjede na 184 km/h. Naftový motor má velmi kultivovaný chod a je poměrně tichý, ale jeho výkon se nedávkuje optimálně. V nižších otáčkách motor vůbec nezabírá, pak přijde nával výkonu a ve vyšších otáčkách už zase ztrácí dech. Odměnou za tento nedostatek je ale velmi nízká spotřeba. Bez problémů budete jezdit za 5,5 l na 100 km.
Výbornou práci odvádí manuální šestistupňová převodovka, se kterou je radost řadit. Povedené je také rychlé a přesné řízení. Zcela jednozačně nelze pochválit podvozek – ten sice hezky sedí a v zatáčkách je s ním i trochu sranda, ale na nerovnostech je celkem tvrdý. Vzhledem k poměrně nízké světlé výšce nelze ani počítat s tím, že by člověk mohl s Mazdou CX-3 vyrazit více mimo silnici.
Interiér se nese v tradičním duchu Mazdy. Některá tlačítka možná jsou stále dost asijská, ale i tak má Mazda rozhodně nejlépe zpracované interiéry ze všech asijských automobilek. Nejlepší je i ergonomie ovládání. Někdo Mazdu kritizuje za zastarale vypadajcí multimediální systém, ale nám se hodně líbí. Má logické ovládání joystickem (v případě, že vozidlo stojí, tak je možné ovládat systém i dotykem), přehledné prostředí, neseká se a podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Ano, mohl by mít hezčí grafiku, ale i ta je naprosto dostatečná. Pokud tedy máte zafixováno po jízdě v Hondě či Toyotě, že asijské multimediální systémy nejsou příliš dobré, tak doporučujeme vyzkoušet ten v Mazdě. Líbí se nám i zpracování budíků, které je jednoduché, ale maximálně funkční. Jen je škoda, že neumí zobrazovat digitálně aktuální rychlost.
I když jsme neměli nejvybavenější kousek, tak jsme měli v autě vše potřebné. Rozhodně to ale není vše, co Mazda umí. V nejvyšší výbavě si můžete dopřávat takové hračky jako adaptivní tempomat, rozeznávání dopravních značek, adaptivní přední světlomety, vyhřívaný volant či audosystém Bose. Rozměrově je CX-3 ideální auto. Ve městě se s ním snadno manévruje a zároveň nabízí dostatek místa uvnitř. Vpředu se posadíte naprosto komfortně, vzadu pak bez větších obtíží také a zavazadlový prostor má naprosto dostatečných 350 litrů. Někomu ale nemusí vyhovovat vyšší nákladací hrana.
Mazda CX-3 má překvapivě sportovní jizdní vlastnosti, což přináší o něco menší pohodlí, s naftovým motorem je velmi úsporná a navíc je na ní velmi hezký pohled. Testování jsme končili s dojmem, že tohle auto bychom si vážně rádi koupili na každodenní ježdění. Odlišný přístup Mazdy je nám velmi blízký. Jediné, co bychom museli při koupi nějak překousnout, jsou pevně nadefinované výbavové stupně. Rádi si auto nakonfigurujeme přesně podle sebe. Naštěstí Mazda u CX-3 nabízí rovnou 7 výbav, takže vybrat tu ideální není tak velký problém. Ta nejnižší výbava se slabším benzínovým motorem stojí 412 400 Kč, použitelně vybavené auto vás přijde se silnějším benzínovým motorem a automatem na 571 400 Kč a nejvyšší výbava pak stojí od 648 400 Kč. Nejlevnější ze třídy tedy Mazda rozhodně nebude, ale na druhou stranu není ani nejdražší a nabízí zajímavou techniku.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 759 ccm |
Výkon | 85 kW |
Točivý moment | 270 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 4.8 |
Mimo město | 4.1 |
Kombinace |
4.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 184 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.9 s |
Převodovka | |
manuál šestistupňový | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 275 mm |
Šířka | 1 535 mm |
Výška | 1 765 mm |
Rozvor | 2 570 mm |
Objem nádrže | 48 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 318 kg |