Test Nissan Qashqai 1.6 dCi 4×4: Vyzkoušeli jsme (nejen) letošní neviditelnou novinku

Nissan před časem zmodernizoval svá SUV. Větší X-Trail jsme již vyzkoušeli před pár měsíci, tentokrát se budeme věnovat menšímu Qashqai. Současná generace tohoto japonského SUV je na trhu od podzimu 2013. Loňská modernizace přinesla faceliftovou klasiku – nové provedení poznáte zejména díky nové přední části a zadním světlometům. Jenže Nissanu se za tento krok nelze posmívat. Qashqai vždy vypadal dobře a tak se nelze divit, že stačily decentní změny.
O pohon Qashqaie se stará čtveřice motorů. Benzínové jednotky zastupuje 1.2 DIG-T (115 koní) a 1.6 DIG-T (163 koní) a naftové 1.5 dCi (110 koní) a 1.6 dCi (130 koní). Pokud chcete automat, tak Nissan nabízí pro motorizace 1.2 DIG-T a 1.6 dCi převodovku CVT. Jestliže byste rádi pohon všech, tak je výběr ještě meší. Vlastně žádný. Nissan umí čtyřkolku pouze ve spojení s naftovým motorem 1.6 dCi a manuální šestistupňovou převodovkou.
Přávě touto kombinací je vybaven námi testovaný vůz. K dispozici tak máme výkon 130 koní a točivý moment 320 Nm. Tento výkon stačí na zrychlení z nuly na stovku za 10,5 vteřin a maximální rychlost 190 km/h. Podle nás se jedná o ideální volba do SUV. Qashqai s tímto motorem má tak akorát výkonu a spotřebu do 6,5 litru na 100 km. Naftový čtyřválec je dobře kultivovaný a jeho výkon je celkem dobře dávkovatelný. Pouze se systémem start&stop si motor úplně nerozumí – občas startuje nezvykle dlouho či nečekaně zhasne v momentě, kdy ho potřebujete.
Podvozek je naladěn na komfortní jízdu. Když však přeženete nájezdovou rychlost do zatáčky, tak vás podvozek podrží. Vlastně Qashqai zatáčí překvapivě dobře. Řadí se tak na samou špičku v kategorii SUV. Pochvalu si zaslouží pohon všech kol, který vám umožňuje si nastavit, zda chcete připojení zadní nápravy nechat na elektronice, nebo zda chcete trvalou čtyřkolku, či pouze předokolku. Pohon 4×4 však využijete hlavně v zimě. Mimo vozovku Qashqai není příliš určen. Manuální šestistupňová převodovka je vcelku přesná. I když vzhledem k zaměření vozu bychom uvítali více automat.
Uvnitř se odehrálo snad ještě méně změn. Nový je na první pohled pouze volant, který lépe padne do ruky. Interiér Qashqai se bude líbit těm řidičům, kteří oceňují klasickou koncepci interiéru s tlačítky. Nepůsobí to sice nejmoderněji, ale nelze k tomu mít příliš výhrad. Všechny ovládací prvky jsou na správném místě a i když v Nissanu sedíte poprvé, tak nic nebudete muset hledat. Vzhledem k japonskému původu je třeba překousnout materiálovou různorodost, nepřeložený palubní počítač či nehezky vypadající tlačítka pod volantem.
I když se facelift odehrál již loni, jedna neviditelná a zásadní novinka se začala montovat do Qashqaie a X-trailu až letos. Jedná se o adaptivní tempomat a aktivní urdžování jizdního pruhu. Největší kouzlo to má ve spojení s automatem, ale i u námi testovaného manuálu to funguje více než dobře. Nejedná se samozřejmě o autopilota, ale o velmi dobrého pomocníka, který zvládne na dálnici jet téměř sám. Na dlouhé cesty je to skvělé.
Jen je třeba nepřecenit schopnosti této technologie. I když stačí mít jen položenou ruku na volantu, aby Nissan jel po dálnici skoro sám, tak je potřeba furt dávat pozor. Například dopravní omezení auto samo nezvládne. Aby systém Nissanu patřil k úplné špičce, měl by se naučit ještě sám měnit jizdní pruhy, ale už nyní systém funguje na úrovni prémiových značek. Toto však není jediná technologická hračka v Nissanu. K dispozici máte třeba hlídání mrtvého úhlu, 360stupňovou kameru, naprosto úžasné audio Bose či čtení dopravních značek. Kromě technologií dostanete i komfortní kožená sedadla, dostatek prostoru či zavazadlový prostor o objemu 410 litrů.
Vytknout něco Nissanu Qashqai je docela složité. Ano, mohl by mít uvnitř o něco lepší materiály či přeložený palubní počítač. To jsou ale opravdové detaily. Jinak je Qashqai skvělé SUV, které jezdí překvapivě dobře, má kultivovaný motor a je nabité technologiemi. Uvítali bychom v nabídce pohon všech kol ve spojení s automatem. Nejlevněji Qashqai pořídíte za 487 500 Kč, ale za tyto peníze dostanete nevybavené auto a 115koňový benzínový motor. Námi testovaná výbava a motorizace vychází na 923 000 Kč. To není málo, ale jedná o top model a dostanete za tyto peníze auto napěchované nejnovějšími technologiemi.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Max. výkon | 130 koní |
Max. točivý moment | 320 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.7 |
Mimo město | 4.5 |
Kombinace | 4.9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 190 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.5 s |
Převodovka | |
šesitstupňový manuál | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 394 mm |
Šířka | 1 806 mm |
Výška | 1 595 mm |
Rozvor | 2 646 mm |
Objem nádrže | 65 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 527 kg |