Test Mitsubishi Outlander PHEV: Jak jezdí plug-in hybridní bestseller v nové verzi?

Běžné spalovací verze Mitsubishi Outlander jsou na našich silnicích k vidění poměrně často. Mezi českými řidiči je totiž Outlander celkem populární. Japonská automobilka ovšem již několik let prodává i hybridní verzi PHEV. Přestože v celoevropském měřítku je Outlander PHEV nejprodávanější plug-in hybrid v letech 2015 až 2018, tak na českých silnicích jich moc k vidění není. To se ale nyní může změnit. Mitsubishi totiž na svém Outlanderu PHEV zapracovalo a přichází se zcela přepracovaným vozem. A vypadá to, že novému provedení se daří i u nás. Podle českého zastoupení Mitsubishi je totiž nový Outlander PHEV společně s Mini Countryman za období leden až březen 2019 nejprodávanější plug-in hybridní vůz na trhu.
O pohon nového Outlanderu PHEV se stará o 10% výkonnější 2,4litrový benzínový čtyřválec o výkonu 99 kW a točivém momentu 211 Nm, který dokáže přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým spalovacím cyklem. Dále je vůz vybaven generátorem a dvěma elektromotory – přední má výkon 60 kW a zadní, který s modernizací posílil, 70 kW. Automobilka udává, že Outlander PHEV dosahuje maximálního výkonu až 224 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere Mitsubishi 10,5 sekundy a maximální rychlost je 170 km/h, což jsou pro rodinné SUV naprosto dostatečné hodnoty.
Vzhledem k tomu, že se jedná o plug-in hybrid, tak je důležitá velikost baterie, která má nově 13,8 kWh, což je o 15% více. V reálném provozu to znamená, že ve městě a po jeho okolí zvládnete čistě na elektřinu ujet zhruba 50 kilometrů. Nabití baterie z domácí zásuvky zabere lehce přes 5 hodin a v případě, že zastavíte u rychlonabíječky, tak se Outlander PHEV dokáže dobít na 80% pouze za 25 minut. Jestliže dojde k vybití baterie nebo zapnete režim, ve kterém auto nechává baterii nabitou, tak se chová Outlander PHEV jako klasický hybrid, takže čistě na elektřinu popojíždítě například v koloně – prostě v momentě, kdy nepotřebujete příliš výkonu. Systém pohonu v takovéto situaci je podobný tomu jako používá Honda u svého hybridního CR-V. Outlander PHEV nemá převodovku, ale pouze fixní převod. Spalovací motor tedy slouží primárně k výrobě energie pro elektromotory, které ženou auto vpřed. I když auto nemá kardan, tak se jedná o čtyřkolku, jelikož o pohon zadní nápravy se stará elektromotor. Zajímavostí také je, že auto zvládne táhnout až 1 500 kilogramů těžký přívěs.
Dost bylo technických detailů. Pojďme si říct, jak auto jezdí. I přesto, že Outlander PHEV je technicky velmi složité a vyspělé auto, tak jeho řízení je velmi jednoduché. Ať už máte nabitou baterii či nikoliv, tak „nastartujete“ stisknutím tlačítka, na mimozemsky vypadajícím voliči převodovky zařadíte D a jedete naprosto stejně jako byste seděli za volantem vozu s automatickou převodovkou. Outlander PHEV má sice mnoho nastavení, ale vlastně si s nimi ani nemusíte zatěžovat hlavu. Auto totiž samo chytře vyhodnotí, co je pro něj nejlepší. Pokud byste se ale do nastavení auta chtěli ponořit, tak si můžete nastavovat například míru rekuperace při brždění, jizdní režimy či jak bude auto nakládat s energií v baterii, což je také jediná volba, kterou se má smysl zabývat. Pokud totiž toto necháte na autu, tak ono logicky nejprve spotřebuje energii z baterie a následně si další obstarává pomocí benzíného motoru. Když se ale chystáte na jízdu po dálnici, tak je zbytečné si vystřískat baterku zde (Outlander umí jet čistě na elektřinu až 135 km/h) a je mnohem lepší si energii v baterii uchovat pro jízdu po městě, do kterého míříte. Dosáhnete tak nižší spotřebu, o kterou tu jde především.
Jak dobrý v této nejdůležitější disciplíně Outlander PHEV je? To hodně záleží na situaci. Pokud budete poctivě nabíjet baterii a jezdit jen po městě, tak se vám klidně může stát, že benzín z nádrže nebude ubývat vůbec nebo jen velmi málo. Jestliže ovšem pojedete po městě s vybitou baterii, tak budete jezdit za 7 až 10 litrů na 100 kilometrů, což na hybrid není zrovna málo. Již zmiňovaná Honda CR-V umí jezdit okolo 5 až 6. Mimo městě opět samozřejmě záleží na tom, jak moc budete pracovat s elektřinou a třeba i průběžně dobíjet na delší cestě. I když je třeba dodat, že při delších trasách nabití baterie nemá na spotřebu tak velký vliv. My jsme obvykle dosahovali při trasách mimo město průměru okolo 8 až 9 litrů na 100 kilometrů. Nezapomenout je třeba také na fakt, že když jedete na elektřinu z nabité baterie, tak pochopitelně nejedete zcela zadarmo, ale za peníze, které vás stálo nabití baterie.
Co se týče ostatních jizdních vlastností, tak se hybridní verze chová velmi podobně jako klasická verze se spalovacím motorem. Podvozek tedy nabízí celkem slušný komfort, i když některé nerovnosti by mohl lépe filtrovat. Nájezdovou rychlost do zatáček je lepší nepřehánět. Pohodová jízda tomuto SUV vyhovuje nejvíce, což je vlastně správně, když se jedná o rodinný hybrid. Zvyknout si je třeba na trochu odlišný chod brzdového pedálu. Problém jsme neměli ani tak s nástupem brzd či jejich dávkováním, ale především při dobržďování v malé rychlosti, kdy jsme měli pocit, že Outlander přestává brzdit.
Interiér Mitsubishi Outlander PHEV je vzhledově a systémem ovládání identický s běžnou verzí tohoto vozu. Odlišný je pouze volič převodovky, několik tlačítek souvisejících s hybridním pohonem a „otáčkoměr“. Od našeho posledního testu Outlanderu dostal vůz nový multimediální systém, který se může pochlubit lepší a rychlejší odezvou či předhlednějším prostředím. Naopak systém přišel o navigaci. Naštěstí však nechybí podpora Apple CarPlay a Android Auto, takže si můžete na obrazovku multimediálního systému promítnout navigaci ze svého mobilního telefonu. Verze PHEV má navíc v multimediálním systému detailní informace o hybridním pohonu a systém dokonce umí počítat náklady jízdy. I když už je Outlander na trhu nějaký pátek, tak ve výbavě má vše potřebné – adaptivní tempomat, systém sledování mrtvého úhlu, LED světlomety, bezklíčkové odemykání a startování či elektricky ovládané páte dveře. Naprosto unikátní vychytávkou je pak zásuvka 230 V/1500 W v zavazadlovém prostoru a v zadní části středové konzole, kterou můžete odebírat elektřinu z baterie pro jakékoliv externí zařízení. Problém u Outlanderu pochopitelně není ani s prostorností – do vozu se vejde celá rodina a i zavazadlový prostor má objem dostatečných 463 litrů.
Mitsubishi Outlander PHEV nabízí pokrokový a do jisté míry odlišný přístup od konkurence k hybridnímu SUV. Jestliže denně najezdíte okolo 50 až 70 kilometrů po městě, můžete doma pohodlně nabíjet, potřebujete parkovovat na modrých zónách a delší trasy jezdíte jednou za čas, tak pro vás dává Outlander PHEV obrovský smysl. A jinak dostanete léty prověřené SUV, které sice má trochu nudnější design a pár podivných tlačítek uvnitř, ale skvěle funguje. Aktuálně Mitsubishi nabízí hybridní verzi ve dvou výbavách. Levnější INTENSE+ stojí 1 099 900 Kč a dražší INSTYLE pak 1 179 900 Kč. V příštím roce by mělo české zastoupení přidat do ceníku ještě levnější a méně vybavenou verzi, která základní cenu hybridní verze stlačí pod milion korun.
Technické údaje | |
Spalovací motor | |
Zdvihový objem | 2 360 ccm |
Výkon | 99 kW |
Točivý moment | 211 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
1.8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 170 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.5 s |
Převodovka | |
1stupňová s fixním převodem |
|
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 695 mm |
Šířka | 1 800 mm |
Výška | 1 710 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem nádrže | 45 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 955 kg |