Test Renault Clio 1.3 TCe: Na špičce své kategorie


Renault nedávno začal vyrábět již pátou generaci městského hatchbacku Clio. Pro francouzskou automobilku se jedná o mimořádně důležitý model. Clio je totiž je nejlépe prodávaným modelem značky Renault v rámci celého světa a od roku 1990, kdy byla na trh uvedena první generace, automobilka prodala více než patnáct milionů kusů tohoto auta. Velká obliba mezi zákazníky, která se stárnutím minulé generace mimochodem vůbec neutichala, pro automobilku znamenala, že k nové generaci bylo třeba přistoupit rozumně. Podobně jako v případě o chlup novějšího Capturu. A v obou případech se to Renaultu opravdu povedlo. Zvenku je design Clia nové generace velmi podobný staršímu provedení, ale na druhou stranu se rozpoznatelně odlišuje. Auto navíc působí hodnotněji, luxusněji a dospěleji. V oranžové barvě Valencia Orange, ve které je i testované auto, je to fakt parádní hatchback. Nelze se proto divit, že tento oranžový lak je nejžádanější barvou a v České republice si ho vybralo více než 30 % zákazníků.
Clio nové generace je k mání především s benzínovými motory, ale Renault nezanevřel ani na diesel a jeden uchovává v nabídce. Benzínové motory zastupuje benzínový tříválec naladěný na 65, 72, nebo 100 koní a čtyřválec o objemu 1,3 litru, který má 130 koní. Naftový čtyřválec pak má 115 koní. Tříválce mají pětistupňový manuál, ale 100koňovou verzi Renault nabízí i s bezestupňovým automatem. Automobilka se chlubí tím, že Clio právě v této konfiguraci patří mezi nejlevnější automaty na trhu vůbec. Čtyřválec je pak vždy v automatu. V jeho případě se ale jedná o sedmistupňovou dvojspojku. Jediný diesel v nabídce spolupracuje s šestistupňovým manuálem. Aktuální nabídka motorů ale není finální. Renault plánuje přidat ještě 140koňovou hybridní verzi a 100koňový model na LPG.
K testování jsem dostal nejsilnější benzínovou variantu se čtyřválcem. Pod plynovým pedálem tak mám k dispozici 130 koní a 240 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá Cliu s tímto agregátem 9 sekund a maximální rychlost je 200 km/h. Mimochodem, nejslabší verze s 65koňovým tříválcem dokáže „vystřelit“ na stovku za hodně dlouhých 17,1 sekundy. Můj čtyřválec propůjčuje autu solidní akceleraci a to i ve vyšších rychlostech na dálnici. Motor, který používá také Mercedes, má ukázkový chod, slušný průběh výkonu a relativně nízkou spotřebu do 6,5 l na 100 km. Přestože nepatřím mezi největší milovníky dvoujspojkových převodovek, tak ta v Cliu funguje ukázkově a nedochází k žádnému cukání při popojíždění, které nejsou u těchto převodovek výjimkou. Sedmistupňový automat v tomto Renaultu řadí pohotově a správně. Radost mi dělal podvozek. Je komfortní, tichý a stabilní v zatáčkách i v rychlých rychlostech. Překvapivě dobré je také řízení, které reaguje rychle a je přesné. Dobře jsou naladěné pak brzdy s dostatečným účinkem.
Pokud exteriér minulého a současného Clia je docela podobný, tak interiér nové generace je naprosto jiná liga. A je to sakra dobře. Vnitřek minulé generace se mi po pravdě moc nelíbil. Nové Clio je ovšem úplně jiný kafe. Kvalitní materiály, velký displej multimediálního systém Eeasy Link s navigací a digitální kokpit. To jsou věci, kterými vás tento Renault dostane. Clio je auto, do kterého budete rádi usedat každý den. Všechny vychytávky fungují uspokojivě a dobré je rozložení ovládacích prvků. Velký dotykový displej má přehledné a logické prostředí a všechny podstatné funkce. Jedinou výhradu mám k výběru rádiových stanic. Ze seznamu je za jízdy velmi obtížné vybrat stanici, kterou člověk chce. A navíc mi občas přišlo, že auto i přes stisk na správné místě vybralo něco jiného. Digitální kokpit nabízí všechny podstatné údaje a je přehledný, ale mohl by nabídnout větší míru individualizace.
Renault si dal záležet na výbavě Clia. Už v základní výbavě tak dostanete LED světlomety vpředu a vzadu, tempomat či systém varování před opuštěním jízdního pruhu. Český Renault říká, že přes 60 % zákazníků sáhne po druhé nejvyšší výbavě, která už má ve svém základu automatickou klimatizaci, multimediální systém s navigací, hands-free kartu, zadní parkovací senzory či automatické přepínání dálkových světel. To mimochodem nefunguje úplně stoprocentně. A pokud zamíříte do příplatkové výbavy, tak si můžete dopřát takové lahůdky jako Bose audiosystém, 360stupňovou kameru, inteligentní parkovací systém, hlídání mrtvého úhlu, vyhřívaný volant a nebo adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu po dálnici a v kolonách. Ten funguje naprosto parádně a Clio díky němu umí jezdit v některých situacích téměř samo. Nový městský hatchback na tom není vůbec špatně ani co se týče praktičnosti. Na předních pohodlných sedačkách se usadíte opravdu komfortně a v žádném směru se člověk necítí omezen. Vzadu je místa samozřejmě méně, k moři bych na zadních sedačkách asi nechtěl jet, ale na kratší cesty nebo pro děti jsou zadní místa naprosto dostatečná. Zavazadlový prostor má 340 litrů.
Nový Renault Clio se francouzské automobilce skutečně povedl. Hledáte-li městský hatchback, ale chcete dospělé auto se vším všudy, které zvládne i delší cesty, tak byste si měli nové Clio vyzkoušet. Za mě je to jedno z nejlepších aut v segmentu společně s VW Polo. Základní cena Clia je 259 000 Kč. Za tyto peníze ovšem dostanete onu 65koňovou verzi s velmi vysokým časem ve zrychlení na stovku. Rozumnou volbou je výbava Intens se 100koňovým litrem za 354 000 Kč. Námi testovaná motorizace a výbava pak začíná na 429 000 Kč.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 333 ccm |
Max. výkon | 96 kW |
Max. točivý moment | 240 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.7-6.9 |
Mimo město | 4.3.-4.7 |
Kombinace | 5.2-5.5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 200 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.0 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 050 mm |
Šířka | 1 798 mm |
Výška | 1 440 mm |
Rozvor | 2 583 mm |
Objem nádrže | 42 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 233 kg |