Test Dacia Sandero Stepway TCe 90: Prostě dobré auto bez kompromisů
Dacia svojí novodobou úspěšnou kariéru započala v roce 2004 modelem Logan. O čtyři roky později pak přišlo na trh první Sandero, o kterém dnes bude řeč. V roce 2009 se následně poprvé v nabídce rumunské automobilky objevila verze Sandero Stepway. Druhá generace Sandera byla představena v roce 2012 a vloni Dacia představila třetí generaci, kterou se nebojím označit za revoluční. Proč? Podobně jako druhá generace Dusteru už je nové Sandero nejen dobrý levný vůz, kterému určité specifičnosti odpustíte kvůli nízké ceně, ale už je to prostě dobrý auto bez jakýchkoliv ústupků.
Nové Sandero má na délku 4 088 mm (Stepway 4 099 mm), na šířku 1 848 mm a na výšku pak 1 499 mm (Stepway 1 535 mm). O znatelných 11,1 % byla vylepšena aerodynamika vozu. Nový design Sandera se mi osobně fakt líbí. Auto působí dospěle a dokázalo se zbavit naprosté většiny levných detailů. Oplastovaná verze Stepway pak autu dodává hodnotnější dojem a pokud bych si Sandero nepořizoval vyloženě za co nejméně peněz, tak bych sáhnul právě po tomto lifestylovém provedení, které mám také v testu. Jen je škoda, že testovaný kousek nemá zajímavější barvu. To je ale jen konkrétní specifikací – v nabídce jsou totiž krásné laky jako je modrá Iron či oranžová Atacama.
Pod kapotou nového Sandera jsou pouze nepřímovstřikové benzínové tříválce splňující emisní normu Euro 6D-Full. Základní pohonnou jednotkou je atmosférický litr o výkonu 67 koní, který spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou. Druhou možností je litr s turbem, který má 91 koní a šestistupňovým manuál, či bezestupňový automat CVT. Poslední a nejvýkonnější motorizací je 100koňová verze litrového turbomotoru, která spaluje LPG i benzín a je spojena výhradně s manuální převodovkou (maximálního výkonu dosahu vůz pouze v momentě, kdy jede na LPG). Do Sandera Stepway automobilka dodává stejné motory, pouze nejslabší atmosférický litr se pro dobrodružnou variantu nenabízí.
O pohon bílého testovaného Sandera Stepway se stará 91koňová verze litru ve spolupráci s manuální převodovkou. Tato specifikace nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za 12 sekund a maximálně jede 172 km/hod. Benzínový tříválec má hrubší chod, ale není se třeba obávat velkých vibrací. Když na to šlápnete, tak se ozve příjemný jadrný tříválcový zvuk a auto vystřelí dostatečně rychle vpřed. Dokázal bych si představit o něco lepší průběh výkonu a přesnější manuální převodovku, ale jinak pohonnému ústrojí nemám co vytknout. Podvozek vozu se chová dospěle a je stabilní a komfortní. To je mimochodem zásluha alianční platformy CMF-B, kterou používá také Renault Captur či Nissan Juke. Přestože mám zvýšenou verzi Stepway, tak i na dálnici je ve voze příjemné ticho.
Zcela nový je také interiér. Pryč jsou nevzhledné plasty, podprůměrné dílenské zpracování a nudný design. Nová generace rumunského hatchbacku se pyšní designově krásným vnitřkem, který je vyroben ze solidních materiálů a dobře smontovaný. Velký pokrok udělala automobilka i v nabízené výbavě – nové Sandero může mít takové věci jako je systém automatického nouzového brzdění, systém hlídání mrtvého úhlu, asistent rozjezdu do kopce, parkovací asistent, bezklíčkové odemykání a startování či LED světlomety, které se sami spustí při setmění (dálková světla jsou nadále vždy halogenová). Příjemným překvapením je i multimediální systém Media Nav s rychlým a přehledným prostředím a podporou bezdrátového CarPlay (a Android Auto), které funguje skutečně dobře (akorát po nastartování vozu je třeba ho manuálně spustit). Je zajímavé, že Dacia dostala bezdrátové zdrcadlení telefonu dříve než Renault. Například nová Arkana bude mít bezdrátové CarPlay až příští rok.
Uvnitř je tak akorát místa pro čtyři dospělé. Stěžovat si nelze ani na sedačky či pozici za volantem. Klidně bych v novém Sanderu jel na otočku přes celou republiku. Zavazadlový prostor pak má 410 litrů a v případě, že by vám to nestačilo, tak můžete využít modulární podélné střešní lišty, jenž snadno přeměníte na příčníky, na které následně můžete dát střešní box (tuto vychytávku má pouze provedení Stepway).
A co cena? Ta je stále velmi příznivá! Úplně základní cena nového Sandera je 239 900 Kč. Testovaná 91koňová verze a výbava Comfort stojí 304 900 Kč v případě klasického provedení a o 38 000 Kč více v případě verze Stepway. Za tuto cenu dostanete už skutečně příjemně vybavený vůz. Pokud vám to rodinný rozpočet dovolí, tak doporučuji připlatit ještě 8 000 Kč za Paket Parkování Plus (Přední a zadní parkovací senzory, zadní kamera a systém hlídání mrtvého úhlu), 5 000 Kč za automatickou klimatizaci a 4 000 Kč za bezklíčkové odemykání a startování.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 999 ccm |
Max. výkon | 67 kW |
Max. točivý moment | 500 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace | 6.2-6.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 172 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12.0 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 099 mm |
Šířka | 1 848 mm |
Výška | 1 587 mm |
Rozvor | 2 604 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 152 kg |