Test Renault Arkana TCe 140 EDC: Výtečné auto


Vozy SUV-kupé se v prémiovém segmentu nabízejí již více než 10 let. Jako první tento fenomén odstartovalo BMX X6. Dnes už je vozů od prémiových značek s vyšším podvozkem a splývavou zádí nespočet. Mainstreamové automobilky však překvapivě dlouho s představením SUV-kupé otálely. Teoreticky by se dalo za vůz této kategorie považovat Mitsubishi Eclipse Cross nebo Toyota C-HR. Skutečně pravým zástupcem SUV-kupé je ovšem až novinka od Renaultu se jménem Arkana. A musím tedy říct, že se mi tato „lidová“ X4 neskutečně líbí. Je to fakt parádní auto, obzvláště v oranžové barvě Valencia a ve výbavě R.S. Line, kterému s klidným srdcem odpustím i to, že kategorie SUV-kupé je trochu nesmysl…
Za zmínku stojí, že Renault Arkana existuje v několika variantách a prodává se v různých koutech světa pod odlišnými jmény. V Rusku se již dva roky prodává Arkana, která zvenku vypadá podobně jako ta „naše“, ale technicky jde o auto na podvozku B0, který používá například Dacia Duster, a má také zcela jiný interiér. Evropská Arkana, která se ovšem vyrábí v Jižní Koreji a na tamějším trhu se prodává jako Samsung XM3, stojí na moderní platformě CMF-B. A aby toho nebylo málo, tak na Balkáně se Arkana prodává pod názvem Megane Conquest, protože pod přezdívkou Arkan je na Balkáně známý Željko Ražnatovič, který vedl krvelačnou Srbskou dobrovolnickou gardu.
Pod kapotou evropského Renaultu Arkana se nachází výhradně benzínové motory, kterým ve větší či menší míře pomáhá elektřina. S naftou, pohonem všech kol či manuálem naopak automobilka vůbec nepočítá. Trochu překvapivě se také nepočítá s plug-in hybridní verzí, kterou má Captur. Prý je to z toho důvodu, že by plug-in hybridní Arkana byla už moc drahá. Vystačit si tak nové SUV-kupé musí s mikrohybridem a hybridem. O pohon Arkany se totiž stará 140 či 158koňový benzínový čtyřválec 1.3 TCe doplněný 12V elektrickým systémem, který umožňuje především dřívější vypínání motoru při zpomalování před křižovatkou. Tento motor je vždy spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC. Druhou možností je hybrid E-Tech s atmosférickou jedna-šestkou, jehož systémový výkon je 143 koní.
Pod kapotou oranžového krasavce se nachází slabší 140koňová varianta 1.3 TCe, díky které zvládne tento Renault zrychlení z 0 na 100 km/hod za 9,8 sekundy a maximální rychlost je pak 205 km/hod. I když se jedná o malý turbomotor, který je umístěn v poměrně velkém voze, tak dynamika vozu je více než slušná.
Na běžné ježdění rozhodně nepotřebujete silnější verzi. Arkaně s tímto agregátem dochází dech až ve vyšších rychlostech na dálnici. Točivý moment motoru je díky elektrifikaci pěkných 260 Nm. Motor se pyšní také kultivovaným chodem a celkem příznivou spotřebou (testovaní jsem končil s průměrnou spotřebou 7,5 l na 100 km). Jediné, co mi na motoru vadilo, je zdlouhavé startování na křižovatkách a nejisté rozjezdy po prudkém sešlápnutí plynu. V tomto ohledu bych čekal, že elektrifikace bude pomáhat více a rychlejší rozjezdy z křižovatek budou komfortnější.
Automatická dvouspojková převodovka EDC, která má 7 rychlostí, řadí logicky, rychle a bez zbytečného cukání. Ani ostřejší tempo jízdy nepřivede převodovku do rozpaků. Velmi mile mě překvapil podvozek vozu, který pěkně tlumí, auto díky němu solidně zatáčí a je zároveň celkem komfortní. Přední kola ochotně reagují na povely volantem a brzdy se vcelku dobře dávkují.
Interiér Arkany se velmi podobá tomu, který najdete v modelu Captur. Dominantou vnitřku je multimediální systém s dotykovou obrazovkou o úhlopříčce (až) 9,3 palce, který podporuje Apple CarPlay, zobrazuje ceny benzínu na čerpacích stanicích či umí vyhledávat cíle s pomocí Googlu. Rozhraní infotainmentu by však mohlo být rychlejší. Druhý displej, který nahrazuje klasické budíky, pak má před sebou řidič. Vůz, který jsem měl na test, má virtuální kokpit o úhlopříčce 10,2 palce. Když si ovšem nyní Arkanu objednáte, tak dostanete jen 7palcový displej, který můžete znát z modelu Clio. Důvodem je globální nedostatek polovodičů. V budoucnu by se však měl do Arkany vrátit zpět větší displej umožňující větší možnosti individualizace.
I když se jedná o SUV-kupé, tak nedostatku prostoru uvnitř se bát rozhodně nemusíte. Dokonce i na zadních sedačkách se dobře sedí a zavazadlový prostor má 513 litrů (hybridy mají 480 l). Samozřejmostí je bohatá výbava – zmíním například full LED světlomety, které jsou dokonce v základu, či adaptivní tempomat stop & go, který je součástí výbavy od druhého výbavového stupně. K němu si je pak možné připlatit ještě systém Easy Pilot, který pomáhá s řízením na dálnici a v koloně. Zklamáním je ovšem pouze jednozónová automatická klimatizace, i když má hezké samostatné otočné ovladače. Radost naopak mám z použitých materiálů a celkově na mě vnitřek vozu působí až prémiovým dojmem.
Renault Arkana se mi fakt líbí! Proč? Mezi hlavní důvody patří povedený design, skvělé jízdní vlastnosti a kvalitní a prostorný interiér. Chybiček tohle auto má jen málo a nejsou zásadní. S cenovkou začínající na 635 000 Kč si myslím, že je to vážně zajímavá nabídka.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 332 ccm |
Výkon | 103 kW |
Točivý moment | 260 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
5,8-5,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 205 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.8 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 568 mm |
Šířka | 1 821 mm |
Výška | 1 576 mm |
Rozvor | 2 720 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 411-1 477 kg |