Test DS 3 Crossback E-Tense: Šmrncovní elektromobil


Benzínová verze DS 3 Crossback si mě před rokem opravdu získala. Nejvíce ze všeho mě nadchnul povedený francouzský design exteriéru i interiéru tohoto crossoveru. Auto je totiž plné zajímavých křivek a nápaditých detailů. O rok později sedím v elektrické verzi, které automobilka říká E-Tense. Na první pohled však obě verze vypadají stejně, což si myslím, že je dobře. Přítomnost elektromotoru prozrazuje pouze specifická registrační značka, loga E-Tense a chybějící výfuky.
O pohon elektrické varianty DS 3 Crossback se stará elektromotor o maximálním výkonu 100 kW a maximálním točivém momentu 260 Nm. Stejný motor používá například i Peugeot e-208 či Opel Corsa-e. Městskému crossoveru tento výkon stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund a maximální rychlost je pak omezena na 150 km/h, což je obvyklá hodnota u menších elektromobilů. Stejnou maximálku má třeba MINI Cooper SE. Zajímavostí DS 3 Crossback E-Tense však je, že maximální výkon 100 kW je dostupný pouze ve sportovním režimu. To způsobuje, že DS 3 Crossback v normálním režimu působí neobvykle líně na poměry elektromobilů. Zajistit co nejdelší dojezd, který je podle automobilky 320 km, má tepelné čerpadlo, které účinněji vytápí interiér vozu a udržuje baterii v provozní teplotě.
Baterie má kapacitu 50 kWh a v reálném provozu vystačí na 220 až 250 km. Na baterii dává automobilka záruku 8 let nebo 160 000 km. Kromě poměrně velké baterie se elektrické DS pyšní také schopností využít nabíječky o výkonu 100 kW a tedy nabít svou baterii touto cestou na 80 % za 30 minut. V Česku se však častěji vyskytují slabší rychlonabíječky o výkonu 50 kW, na kterých se elektromobil dobije na 80 % za 55 minut. Nabití z klasické zásuvky trvá nejméně 16 hodin. Přes domácí Wall Box se čas zkrátí na 5 až 8 hodin, což už znamená, že auto bez problému nabijete přes noc. Milým bonusem je, že DS u nás ve spolupráci s PRE zařídí zapojení Wall Boxu u vás doma.
Jízdní vlastnosti elektrické varianty jsou podobné jako má spalovací varianta. Paradoxně mi přijde, že elektrická varianta jezdí i přesto, že je o zhruba 300 kg těžší, trochu lépe. A to protože je o něco málo tužší a má níže položené těžiště. DS 3 Crossback E-Tense zvládá velmi dobře zatáčky a ostřejší tempo není pro relativně malý vůz problém ani na dálnici. Samozřejmě do chvíle, než vás zastaví omezovač. Přiměřeně rychlé a přesné je i řízení a problém není ani s dávkováním brzd, se kterým je u elektromobilů často problém. Francouzský crossover nabízí dvě úrovně rekuperace. Pokud volič převodovky dáte do režimu D, tak auto rekuperuje mírně pro pocity blížící se používání vozu se spalovacím motorem. Naopak v režimu B vůz rekuperuje silněji a nemusíte tedy tak často používat brzdu.
Interiér DS 3 Crossback E-Tense je stejný jako ten, který nalezneme ve spalovací variantě. Jedinou novinkou jsou pochopitelně vychytávky související s elektrickým pohonem – jako například animace ukazující využití energie.
Vnitřek vozu, který má nádherný design, je na tom dobře i co se týče každodenní použitelnosti a použitých materiálů. Velmi pěkně je zpracovaný virtuální kokpit, který nabízí široké možnosti nastavení. Má jen jednu chybičku – animace na displeji jsou pomalé a kousají se. Ve středu palubní desky je pak pochopitelně dotykový displej multimediálního systém. Ten zaujme svou velkou úhlopříčkou, jemným rozlišením a celkem intuitivním prostředím. Multimediální systém je převzat z většího modelu DS 7 Crossback. Včetně jednoho podivného detailu. Na levém a pravém okraji displeje se zobrazuje nastavená teplota pro klimatizaci – na levé straně pro řidiče a na pravé pro spolujezdce. Ovšem DS 3 Crossback nemá dvouzónovou klimatizace, na rozdíl od většího sourozence, takže obrazovka vždy zobrazuje na obou stranách stejnou teplotu.
Jednozónová klimatizace je ovšem jediný nedostatek ve výbavě. Opravdu dobré jsou naopak adaptivní dálkové LED světlomety, které v DS opravdu oceníte, jelikož potkávací světla svítí hodně do země. Bezvadně funguje čtení dopravních značek či bezklíčkové odemykání, které dokonce funguje bezjakéhokoliv mačkání tlačítka na vyjížděcí (!) klice. Prostě stačí k autu přijít a auto se odemkne. Stejně to funguje při zamykání. V momentě, kdy se od vozu vzdálíte, tak se automaticky zamkne. DS 3 Crossback je především městský crossover, ale na předních sedačkách není problém ani delší cesta. Zadní sedačky už tak moc komfortní nejsou, ale to v této kategorii není žadné překvapení. Stejně jako zavazadlový prostor o objemu 350 litrů, který není nijak zmenšený kvůli bateriím.
DS 3 Crossback E-Tense nabízí unikátní nádherný design exteriéru i interiéru, jisté a komfortní jízdní vlastnosti, solidní dojezd a 100 kW rychlonabíjení. K vozu mám vlastně jedinou výtku – na to, že je to elektroauto, tak pokud nemáte režim sport, tak je zrychlení a reakce na plyn až příliš přiškrcená. Překážkou k nákupu vozu pak pochopitelně může být i cena, která začíná na 995 000 Kč, což je o 180 000 Kč více než stojí nejdražší spalovací verze. Zajímavým benefitem k vozu je servisní smlouva FreeDrive na 5 let či 60 000 km, která obsahuje výměnu všech opotřebených dílů včetně práce, všechny servisní operace v rámci pravidelné údržby vozu, rozšířené asistenční služby 24 hodin denně / 7 dní či zapůjčení náhradního vozidla.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Výkon | 100 kW |
Točivý moment | 260 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
– |
Výkony | |
Max. rychlost | 150 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9 s |
Převodovka | |
1stupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 118 mm |
Šířka | 1 802 mm |
Výška | 1 534 mm |
Rozvor | 2 558 mm |
Objem nádrže | – |
Pohotovostní hmotnost | 1 525 kg |