Test Mitsubishi L200 RockProof Evo2: Dobrodruh v nové verzi
České Mitsubishi už tři roky ukazuje, že s jejich terénními vozy je možné po provedení několika málo úprav vyrazit na skutečnou expedici. Vše začalo v roce 2017, kdy české zastoupení automobilky postavilo unikátní Pajero Expedition a L200 Expedition. Oba vozy jsem měl možnost vyzkoušet – test Pajera zde a test L200 zde. V roce 2019 pak postavilo Mitsubishi další specialitu. A to sice L200 Rock Proof. Tentokrát už na Pajero nedošlo, protože mezitím legendární off-road zmizel z nabídky. Druhá generace speciálu postaveném na L200 se ještě více zaměřila na schopnosti v terénu a jiný byl také stan. Tento expediční speciál mi bohužel unikl. To mi ale nemusí být příliš líto, protože Mitsubishi postavilo letos L200 Rock Proof Evolution 2, kterou jsem měl nyní možnost vyzkoušet. Nejnovější expediční speciál vychází již z modernizovaného provedení japonského pick-upu. Co to konkrétně znamená? Novinkou je především jiná maska, kterou už dostaly i ostatní modely značky. Pokud se chcete dozvědět více podrobností o „běžné“ nové L200, dovolím si vás odkázat na tento test. Dnes se budu totiž věnovat unikátnostem expedičního speciálu.
Je to fakt obr. To je pravděpodobně to první, co vás napadne, když poprvé uvidíte L200 Double cab s fólii Urban Camo (šedo-bílé maskování) a černými a červenými detaily. Fólie mimochodem nemá pouze estetický význam, ale také zabraňuje poškrábání laku karoserie, ke kterému dojde v terénu opravdu velmi snadno. Majestátní dojem z vozu pochopitelně způsobuje také všechna ta expediční výbava.
Aby v tom byl nějaký systém, tak začnu popisovat expediční výbavu vozu odspodu. Úplně nejníže položenou novinkou jsou kryty podvozku ARB. Ani podvozek však není sériový. Jedná se totiž o zvýšený podvozek OLD MAN EMU, který zahrnuje následující komponenty – tlumiče, pružiny, pera, pouzdra a třmeny. Už v sérii má L200 uzávěrku mezinápravového a zadního diferenciálu, nicméně expediční speciál má i uzávěrku předního diferenciálu ARB, ke které patří dále kompresor ARB pro ovládání této uzávěrky. Kompresor však lze využít také k dohušťování pneumatik, což se v terénu či při defektu v divočině může opravdu hodit. Pochopitelně nechybí ani M/T pneumatiky Nokian. Pokud budu pokračovat dále směrem nahoru, tak další novinkou jsou ochranné boční nášlapy ARB, přední ochranný rám s přídavnými dálkovými ARB INTENSITY LED a šnorchl Safari.
Další úpravy se nacházejí v zadní části vozu. Na korbě je umístěn hardtop ARB s výztuhou pro vyšší nosnost střešního nosiče, centrálním zamykáním zadních dveří a bočními vzhůru výklopnými okny, skrze které se výtečně přistupuje ke stolku či k dalšímu nákladu uvnitř hardtopu. Uvnitř nástavby je dále zásuvkový systém ARB se 2 zásuvkami, výsuvem pro kompresorovou lednici ARB a výsuvným nerezovým stolkem. Zásuvkový systém dále skrývá také kempingové židle a sprchu. Na hardtopu se pak nachází hliníkový střešní nosič ARB, na kterém je upevněn střešní stan ARB KAKADU, markýza Rhino-Rack Batwing 2M 270, LED rampa ARB INTESITY LED, zadní LED světla BUSHRANGER, která nasvěcují v noci prostor vzadu kolem vozu, a vyprošťovací rošty TRED PRO.
A teď jak to vše funguje v praxi. Začnu dojmy z jízdy. O pohon modernizované L200 se stará 2,2litrový naftový čtyřválec, který nabízí výkon 110 kW a točivý moment 400 Nm. Agregát poskytuje dostatek sil na to, aby se s vozem dalo bez problémů jezdit a člověk nebyl brzdou provozu. Špatné to není ani s kultivovaností motoru (na poměry pracovních pick-upů). Největší „bordel“ dělá šnorchl a pak reproduktor v zadní části vozu, ze kterého se line zvuk osmiválce (ten bych osobně dal pryč). Pokud od auta chcete trochu větší zrychlení, tak se ozve i samotný motor, který má klasický dieselový chrapot, ale ten mi nijak osobně nevadí. Čtyřválec spolupracuje v testovaném voze s šestistupňovou automatickou převodovkou, která pracuje slušně. I když je třeba říct, že když dáte plyn na podlahu, tak chvíli trvá než podřadí, ale není to nic hrozného. Zajímavostí je, že když naopak plyn pustíte, tak převodovka pošle motor do volnoběžných otáček.
Podvozek expediční L200 i přes ten všechen náklad a terénní pneumatiky funguje velmi dobře – samozřejmě je třeba počítat s tím, že jedete s velkým a těžkým autem, které je méně stabilní a trvá mu než zabrzdí. Upravená L200 zvládne jízdu městem, po okreskách a dokonce jí nedělají problém ani dálniční přesuny. I když nejlépe se pochopitelně Mitsubishi cítí v terénu. V tom je doslova jako ryba ve vodě. Ať už jsem se rozhodl s L200 jet kudykoliv, stačilo pustit pohon všech kol a prostě jet. V českých podmínkách budete skutečně obtížně hledat terén, se kterým by si pick-up neporadil. Jedinou možností jak neprojet či zapadnout, je v našich podmínkách chyba řidiče, když úmyslně vjede do něčeho nesmyslného či udělá nějakou jinou chybu.
Základem kempingové výbavy je bezpochyby střešní stan. U první expediční L200 se mi skutečně hodně líbil autostan, který byl otevřen za dvě minuty. Stačilo totiž povolit pár přesek a stan vytočit klikou. To bohužel u tohoto střešního stanu neplatí. I když ho budete rozebírat ve dvou, tak kompletní příprava stanu zabere minimálně 15 minut. A ještě o něco déle pak zabere složení stanu. Navíc je třeba se vypořádat s několika komplikacemi – například pro rozložení stanu je třeba sundat z vozu vyprošťovací rošty, které jsou bohužel na autě tak nešikovně umístěné, že s nimi na voze není možné manipulovat se stanem. Pokud se navíc rozhodnete rozložit i velkou markýzu, jejíž příprava zabere tak 5 minut, tak budete bojovat ještě s krytem stanu, který vám bude chtít padat na markýzu.
Jestliže rozložení a složení stanu a markýzy není rychlé a má hodně kroků, tak používání je již jedna velká radost. Stan je skutečně prostorný, má pohodlnou matraci, je do něj zavedena elektřina a chytrou vychytávkou jsou kapsy na boty, které díky tomu nemusíte nechávat na zemi a ani ve stanu. Velkou markýzu pak oceníte při pohybu kolem auta, když prší či hodně svítí slunce. Pochvalu si zaslouží také šuplíkový systém, lednice a skvělé jsou i kempingové židle a stůl. Pro nouzové umytí pak celkem přijatelně poslouží sprcha, která je ukryta v nástavbě. Uvnitř samotného vozu se toho oproti normální L200 moc nezměnilo – jedinou novinkou jsou ovladače související s expedičním vybavením.
Mitsubishi L200 RockProof Evo2 je skvělé auto pro dobrodruhy, kteří chtějí vyrazit mimo civilizaci. Prověřená japonská technika, dostatečně výkonný motor a solidní jízdní vlastnosti v terénu jsou hlavní důvody, proč bych si na cestu mimo mobilní signál vybral právě L200. Konkrétní specifikace testované L200 je další ukázka toho, co vše vám umí české zastoupení ve spolupráci s partnery postavit. Zatímco terénní vybavení vozu či nástavba se šuplíkovým systémem se mi moc líbí, tak stan bych si vzal z první expediční L200, který se prostě mnohem jednodušeji rozkládal a skládal a nenabízel o moc horší komfort. Nedokážu si totiž představit, že by se mi chtělo tento docela složitý stan každý večer po náročném dni na expedici rozkládat a ráno ztrácet čas tím, že ho zase musím pracně složit. Někomu jinému ale může vyhovovat. A právě individualize je v tomto případě téměř neomezená – vaše expediční L200 může vypadat přesně tak, jak vy budete chtít. Co se týče ceny, tak testovaná expediční L200 vyjde na zhruba 1,5 milionu korun.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje (platné pro běžnou L200) | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 268 ccm |
Max. výkon | 110 kW |
Max. točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 7.9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 171 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11.8 s |
Převodovka | |
automatická šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5 305 mm |
Šířka | 1 815 mm |
Výška | 1 775 mm |
Rozvor | 3 000 mm |
Objem nádrže | 75 l |
Pohotovostní hmotnost | 2 110 kg |