Test Peugoet 3008 Hybrid4 300: Francouzský elegán do zásuvky


Druhá generace Peugeotu 3008, která byla představena v roce 2016, sice má stejný název jako první generace, ale jedná se o zcela jiné auto. Původní provedení spadalo totiž do kategorie MPV a současná 3008 je jednoznačné SUV. A navíc oceňované – v roce 2017 získal model 3008 titul evropské Auto roku.
Možná si říkáte, proč mám v testu několik let starý model, který navíc nedávno prošel modernizací. Důvod je jednoduchý – ještě před faceliftem francouzská automobilka uvedla na trh dvě elektrifikované verze. Kdo se v koncernu v PSA orientuje, tak mu budou obě hybridní motorizace povědomé. Peugeot totiž pro 3008 nabízí 300koňový hybrid s pohonem všech kol, který je v nabídce i pro DS 7 Crossback, a slabší 225koňový hybrid s pohonem pouze předních kol, který se zase nachází také pod kapotou Citroënu C5 Aircross, na jehož test se můžete těšit zanedlouho.
Peugeot tedy nabízí pro své SUV 3008 obě hybridní motorizace, které v současné době má koncern PSA k dispozici. Základem obou verzí je benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru, který v případě slabšího provedení má 180 koní a v případě silnějšího pak rovných 200 koní. Rozdíl 75 koní mezi dvěma modely tedy dělá především to, že slabší verze má pouze jeden elektromotor vpředu (110 koní) a ta silnější má elektromotor i vzadu (113 koní). Systémové hodnoty jsou pro slabší verzi 225 koní a 360 Nm a pro silnější pak 300 koní a 520 Nm. Kapacitu baterie mají obě motorizace stejnou a to sice 13,2 kWh, ze kterých je 10,4 kWh využitelných. Malý rozdíl je v udávaném dojezdu na elektřinu – silnější verze má paradoxně dojezd 59 km a slabší o 3 km méně.
Pod kapotou testované červené 3008 je silnější hybridní ústrojí, kterému automobilka říká Hybrid4. Mimochodem, toto označení se u 3008 neobjevuje poprvé – už první 3008 měla verzi HYbrid4, což byl diesel-elektrický hybrid. Zrychlení z 0 na 100 km/hod současnému Hybridu4 zabere jen 5,9 sekundy a maximální rychlost je pak 240 km/hod (v elektrickém režimu je to 135 km/hod). Pro obě verze hybridu platí, že spolupracují s osmistupňovou automatickou převodovkou.
Když si koupíte plug-in hybrid, tak je vaším cílem jezdit co nejvíce na elektřinu. Ideální je tedy mít možnost dobíjet doma ze zásuvky, ze které se hybridní Peugeot dobije za zhruba 8 hodin. Pokud použijete nabíječku o výkonu 7,4 kW (nebo více, ale ještě silnější nabíječka neznamená rychlejší dobití vozu), tak se doba nabití zkrátí na 2 hodiny, z čehož vychází, že vůz je možné také nabít během delšího jednání. Jízda čistě na elektřinu je absolutně tichá a plynulá. Hybridní 3008 má na bezemisní jízdu dostatečně výkonné elektromotory, takže se není třeba obávat ani malého zrychlení. Pokud by však byl v nějaké situaci potřeba maximální výkon 300 koní, tak stačí dát plný plyn a auto po chvíli váhání připojí i spalovací motor. Čistě na elektřinu auto ujede zhruba 40 km a zajímavé je, že palubní počítač nepřepočítá dojezd v situaci, kdy vypnete topení, přestože by to mělo mít pozitivní vliv na dojezd vozu.
Pokud je vaše cesta delší než 40 km, tak se do hry zapojí také spalovací motor a z vozu se stane hybrid, který kombinuje benzínový čtyřválec a elektromotory. Přes nastavení v multimediálním systému si pak můžete zvolit, že chcete uchovat energii na později a kolik jí chcete mít v zásobě. Standardně totiž 3008 jako první jede čistě na elektřinu a až vybije baterii, tak se následně nastartuje spalovací agregát. Při jízdě s vybitou baterií jsou přechody mezi jednotlivými režimy pochopitelně automatické, ale nejsou zcela plynulé. Stejně tak když dáte režim sport a plný plyn, tak cítíte, že elektromotory a spalovací motor prostě každý zabírají jinak, takže výkon přichází v několika vlnách.
Přijde mi ovšem, že Peugoet má hybridní techniku o něco lépe sladěnou, než DS 7 Crossback E-Tense, který využívá stejnou techniku. Takže třeba nástup celkového výkonu je rychlejší a více jednotný. Jestliže na elektřinu je dynamika 3008 slušná, tak když zapojíte elektřinu i benzín, dočkáte se přímo úžasného zrychlení. A vzhledem k tomu, že 3008 má o něco málo „sportovnější“ naladění podvozku než již zmíněné DS, tak si výkon také více užijete. Tímto rozhodně nechci říct, že by 3008 byla zbytečná tvrdá, je to pohodlné auto, ale je přece jen tvrdší než DS. I v případě 3008 je ovšem trochu cítit, že 300 koní je na tohle rodinné SUV možná až příliš. Říct kolik 3008 žere je docela složité, jelikož extremně záleží jak auto používáte. Pokud budete jezdit jen po městě a výhradně na elektřinu, tak z nádrže nemusí ubýt nic. Dálniční přesun, kde auto žene především spalovací motor, pak znamená spotřebu okolo 8 l na 100 km. Pokud pojedete delší vzdálenost, tak vás trochu bude štvát poměrně malá nádrž, která má pouze 43 litrů. Radost pak mám z toho, že auto je vybaveno režimem B, ve kterém silněji rekuperuje po puštění plynového pedálu a ve městě tedy nemusíte tak často šlapat na brzdu a auto lze díky tomu ovládat částečně pouze plynového pedálu.
V interiéru se toho moc nezměnilo s příchodem hybridní motorizace. Jedinou změnou je tlačítko, po jehož stisknutí se dostanete do nastavení, kde můžete autu říct na kolik kilometrů má udržet elektřinu v baterii či sledovat jak hybridní systém pracuje. Pryč je pochopitelně také otáčkoměr, který nahradil bohužel celkem nepřehledný ukazatel využití výkonu. Naopak se mi moc líbí displeje, kterými 3008 disponuje. Středový dotykový displej multimediálního systému má totiž rozumnou velikost a digitální kokpit pak není ve 3D, díky čemuž je výrazně více přehledný. Tyto starší displeje mám zkrátka o něco radši než ty novější, které do 3008 dorazí s faceliftem. Myslet je pak třeba na to, že hybridní ústrojí si ukouslo kus zavazadlového prostoru, který tak má „jen“ 395 litrů (pod kufrem je ještě 25 litrová schránka na kabel).
Že je Peugeot 3008 skvělé SUV vím už od roku 2017, kdy jsem ho měl poprvé na test. Tehdy mimochodem bylo auto vybaveno dvoulitrovým naftovým čtyřválcem, který se už vytratil z nabídky. Nově ovšem o 3008 můžu říct, že je to také povedený plug-in hybrid, který má výkonné elektromotory, slušný dojezd čistě na elektřinu a opravdu velký systémový výkon. Myslím si ale, že pokud nutně nepotřebujete pohon všech kol, tak výkonově bohatě stačí slabší 225koňová verze s jedním elektromotorem vpředu. Toto rozhodnutí vám ušetří také nemalé peníze. Slabší hybrid je totiž k mání už ve výbavě Allure Pack a to za 1 005 000 Kč. Testovaná 300koňová varianta je k dispozici až ve výbavě GT za 1 200 000 Kč (slabší verze v této výbavě stojí o 120 000 Kč méně). Když teď koukám do ceníku 3008, tak mi přijde škoda, že PHEV variantu není možné mít i v nižších výbavách…
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Max. systémový výkon | 220 kW |
Max. točivý moment | 520 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 1,5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 240 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5.9 s |
Převodovka | |
sedmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 447 mm |
Šířka | 1 841 mm |
Výška | 1 623 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem nádrže | 43 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 915 kg |